Kirjoittaja Viesti

<  Ruumisautokeskustelu  ~  Montako kuljetuspaikkaa ruumisautoissa?

ViestiLähetetty: Ke 20.6.2007 23:36
Viestit: 9Liittynyt: Ke 20.6.2007 23:29
Onpas kerrassaan "harvinaiselle" aiheelle erinomainen sivusto. Mielenkiintoinen löytö.

Tulipa tässä mieleen muutama käytännön kysymys ruumisauto-ammattilaisille (miksei harrastajillekin). Hiljattain sattuneen Kiikalan kuolonkolarin (6 uhria) uutisoinnissa mainittiin, että vainajat kuljetettiin pois kahdella ruumisautolla. Montako vainajaa yksittäiseen autoon sitten oikein mahtuu?

Olen aina ollut siinä käsityksessä, että pieteetti- ja käytännön syistäkin yksi vainaja per auto on normaali periaate. Vai käytetäänkö tällaisilla onnettomuuspaikka-keikoilla jotenkin erilaisia autoja?

Ilmeisesti tämä onnettomuuspaikoilta noutaminen on kuitenkin hautausyrittäjien toimenkuvaan kuuluvaa, vaikkakin ainakin takavuosina vainajien kuljetusta Jyväskylän seudulla hoiti eräs sairaankuljetusyritys sivutoimintana(!).


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: To 21.6.2007 8:46
Viestit: 75Paikkakunta: jämsäLiittynyt: To 16.11.2006 13:02
http://www.city.fi/artikkeli/Kuoleman+j%E4lkeen/1897/

Muistelin tuollaisen jutun joskus lukeneeni, piti oikein googlettaa :D
Siinä tosiaan on hieman tuohonkin kysymykseen infoa...



_________________
Chevrolet Caprice -84 ex-hauturi
Poissa Profiili
ViestiLähetetty: To 21.6.2007 9:18
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Olipa hyvä linkkivinkki ragorilta. Olen tuon jutun lukenut paperiversiosta, mutta nettiversio on huomattavasti kätevämpi "arkistoida".

gotha_ kirjoitti:
Onpas kerrassaan "harvinaiselle" aiheelle erinomainen sivusto. Mielenkiintoinen löytö.

Kiitoksia ja tervetuloa! :)



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: To 21.6.2007 9:28
Viestit: 9Liittynyt: Ke 20.6.2007 23:29
Kerrassaan mielenkiintoinen artikkeli, taas sitä oppii ihminen uutta :).

Lainaa:
Toisin kuin elokuvissa, pihalle ei kaarra musta ruumisauto.

"Haku tehdään aina huomiota herättämättä, ja meillä on siihen erikseen sopivat pakettiautot, joihin mahtuu kerralla useampia vainajia."


Eli kutsutaanko näitä autoja sitten lainkaan ruumisautoiksi? En ainakaan itse muista koskaan kenelläkään nähneeni tällaista "lihakärryä", yksipaikkaisia ne ovat aina olleet. Olipa sitten aktiivikäytössä tai jollekin harrastajalle päätynyt.


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: To 21.6.2007 10:11
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
gotha_ kirjoitti:
Eli kutsutaanko näitä autoja sitten lainkaan ruumisautoiksi? En ainakaan itse muista koskaan kenelläkään nähneeni tällaista "lihakärryä", yksipaikkaisia ne ovat aina olleet. Olipa sitten aktiivikäytössä tai jollekin harrastajalle päätynyt.

Nyt päästäänkin siihen mikä on ruumisauton määritelmä ja voidaanko kaikkia kutsua nimellä hearse vai onko se vain Cadillacceja varten varattu. Tästä oli vääntöä yhdellä toisella nettiforumilla. ;)

Kyllä ne ruumisautoja ovat kaikki ainakin omasta mielestäni ja Suomen lain mukaan:

AKE - Ajoneuvojen luokittelu ja eri ajoneuvoluokkien ja -ryhmien autoveroasema kirjoitti:
Ruumisauto on kuolleiden henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu M-luokan ajoneuvo, jossa on erikoisvarusteita tätä tarkoitusta varten (ajoneuvolaki 23 §). Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen ruumisauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, hallinnasta, rakenteesta, varusteista ja väristä.

Ruumisauto on kokonaan autoverosta vapaa, jos sitä käytetään yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auto täyttää ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 18 §:n 2 ja 3 momentissa (703/1998) säädetyt ehdot:

# auton on oltava hautaustointa harjoittavan omistuksessa;
# auton värin on oltava musta, valkoinen tai hopeanharmaa;
# autossa on oltava kiinteällä vetolavalla varustettu kori;
# auton ohjaamon ja arkkutilan välillä on oltava kiinteä väliseinä;
# arkkutilan pituus on oltava 0,4 metrin korkeudelta vetolavasta mitattuna vähintään 2,1 metriä; ja
# arkkutilassa saa olla enintään yksi istuin yhdelle henkilölle.

Verovapaus kuoleutuu neljässä vuodessa.

Ruumisauto, joka ei täytä em. ehtoja, on täysimääräisen autoveron alainen.

www.ake.fi

Ehkä termi hautausauto voisi olla ruumisauton alaluokka, joka tarkoittaa nimenomaan komeampia yhden arkun saattoajomalleja. Ruumisauto on taas mikä tahansa vainajien kuljetuksen pykälät täyttävä auto. Tässä oma tulkinta asiasta. :roll:



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: To 21.6.2007 14:54
Viestit: 9Liittynyt: Ke 20.6.2007 23:29
Heh, juu totta.

Amerikassa tuntuu olevan erikseen käytössä termit hearse, morgue wagon/van ja coroner's van. Tosin toisinaan jopa vanhoihin ambulansseihin viitataan termillä "hearse type ambulance" eli ilmeisesti tuo hearse on ilmaisuna ainakin jossain määrin sidottu noihin farmarityyppisiin, juurikin Cadillaceihin ja vastaaviin.


Lainaa:
# auton on oltava hautaustointa harjoittavan omistuksessa;


Mielenkiintoisen poikkeuksen edelliseen tuo tosiaan tämä jyvässeudun yrittäjä, jolla oli kaikenlaista kuljetustoimintaa nimissään, muttei lainkaan hautauspalvelua. Eli ainoastaan kuljetteli eläviä ja kuolleita, melkoista monialayrittämistä :)

Espanjassa muuten tuntuu olevan käytössä peräti 8-paikkaisia "kärryjä", kerran tällaisen näin ja melkoinen bussi tuntui olevan. Tosin siellähän pelti kolisee muutenkin useammin.


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: To 21.6.2007 18:24
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
gotha_ kirjoitti:
Amerikassa tuntuu olevan erikseen käytössä termit hearse, morgue wagon/van ja coroner's van. Tosin toisinaan jopa vanhoihin ambulansseihin viitataan termillä "hearse type ambulance" eli ilmeisesti tuo hearse on ilmaisuna ainakin jossain määrin sidottu noihin farmarityyppisiin, juurikin Cadillaceihin ja vastaaviin.

Mielestäni a hearse = ruumis/hautausauto ilman sen kummempia merkkivirityksiä. Morgue vagon on nimenomaan ruumishuoneen auto ja coroner's van kuolemansyyntutkijan vankkuri eli ne ovat ruumisauton erikoistapauksia/alaluokkia. Taas siis omaa tulkintaa. ;)

Hearse type ambulance voi taas johtua siitä, että koripajat tekivät joskus ennen ns. combination coach -koreja (nimenomaan lähinnä Käkkylöistä) joita käytettiin sekä ruumisautoina että ambulansseina. Joitain käsittääksen käytettiin jopa kummassakin käytössä riippuen siitä kuinka vakava potilaan tila oli. :oops:

gotha_ kirjoitti:
Lainaa:
# auton on oltava hautaustointa harjoittavan omistuksessa;

Mielenkiintoisen poikkeuksen edelliseen tuo tosiaan tämä jyvässeudun yrittäjä, jolla oli kaikenlaista kuljetustoimintaa nimissään, muttei lainkaan hautauspalvelua. Eli ainoastaan kuljetteli eläviä ja kuolleita, melkoista monialayrittämistä :)

Mutta olihan se siinä mielessä hautaustointa harjoittava, että hoiti kuljetuksia. Ei vain kiertänyt veroja autolla, joka on nimellisesti ruumisauto vaikka putkifirman käytössä. ;)



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ma 25.6.2007 0:06
AvatarViestit: 13Paikkakunta: OuluLiittynyt: Pe 1.12.2006 11:15
Viranomaiskuljetuksissa, esimerkiksi kolaripaikalta hakemisissa, on suosituksena, että pääsääntöisesti yhdessä autossa olisi vain yksi vainaja. Mutta käytännössä, jos on ikävä tilanne, että on useita vainajia paikalla nii autoihin laitetaan niin monta kuin vain mahtuu. Sitten on paljon ns. keräilyautoja, sellaisia mihin Cityn jutussakin viitataan, jolla haetaan vaikkapa maakuntien terveyskeskusten säilytystiloista vainajia ruumiinavauksiin. Tiedän ruumisautoja joihin mahtuu 6-8 paaria tai 4 arkkua. Melkeempä kaikki viranomaiskuljetuksissa käytettävät ruumisautot ovat mallia huomaamaton, usein pakuja tai tila-autoja, eikä niistä päällepäin nää mitä nillä kuskataan.



_________________
- MB VF212 E250 Binz '10 - Lancia Voyager '14 -
Ex mm: MB VF211 Pollmann, Chysler Grand Voyager, MB 124 Spendex x2, MB 123 Pollmann, Volvo 245 Nilsson x4, VW Transporter 2x, Cadillac, GM:iä, Oldsmobilejä jne. 125 vuoteen mahtuu monta ruumisautoa.
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ma 25.6.2007 10:21
Viestit: 9Liittynyt: Ke 20.6.2007 23:29
Kiitokset varsin täsmällisestä ja asiantuntevasta vastauksesta.

Hieman off-topicia, mutta tuli tässä mieleen...
Joskus muistan takavuosina kuulleeni tapauksesta, jossa polkupyöräilijä oli jäänyt junan alle ja menehtynyt. Paikalle tilattu hautausyrittäjä(?) kieltäytyi ottamasta keikkaa vastaan vedoten sopivan kaluston puutteeseen. Ilmeisesti lopulta sitten löytyi toinen firma, joka kuljetti vainajan ja jatkossa käsittääkseni ensimmäisen yrittäjän sopimus irtisanottiin.

Toinen pitkäaikainen legenda liittyy helsinkiläiseen, varsin tunnettuun Monosen toimistoon. Monessa foorumissa on ollut puhetta Monosen hälytyslaittein(!) varustetuista autoista, ilmeisesti hopeanharmaita Mersuja. Sitten lääninhallitus vei pilliluvat, kun jokin vapaaehtoinen pelastuspalveluyhdistys anoi sinivilkkuja omaan autoonsa vedoten Monosen saamaan erityiskohteluun. Näistä olisi mielenkiintoista nähdä kuva, mutta vielä en ole sellaiseen törmännyt. Monosella väitetään myös olleen "apumiehenä" useimmiten vapaavuorossa olleita rikospoliisimiehiä, tiedä sitten miten suuri totuus tässäkin lienee :)

Keikkamiehiä toimistot tuntuvat kuitenkin vieläkin käyttävän..?

Kaiken kaikkiaan, mielenkiintoinen topic. Paljon sellaista informaatiota, jota ei oikein missään lue (tavallaan ymmärrettävistäkin syistä), mutta joita nyt asioina tulee joskus ajatelleeksi jokusen onnettomuuspaikan elämässään nähneenä.


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ma 25.6.2007 22:49
Viestit: 36Liittynyt: Su 10.12.2006 21:00
saul kirjoitti:
gotha_ kirjoitti:
Morgue vagon on nimenomaan ruumishuoneen auto ja coroner's van kuolemansyyntutkijan vankkuri eli ne ovat ruumisauton erikoistapauksia/alaluokkia. Taas siis omaa tulkintaa. ;)

Hearse type ambulance voi taas johtua siitä, että koripajat tekivät joskus ennen ns. combination coach -koreja (nimenomaan lähinnä Käkkylöistä) joita käytettiin sekä ruumisautoina että ambulansseina. Joitain käsittääksen käytettiin jopa kummassakin käytössä riippuen siitä kuinka vakava potilaan tila oli. :oops:

gotha_ kirjoitti:
Lainaa:
# auton on oltava hautaustointa harjoittavan omistuksessa;

Mielenkiintoisen poikkeuksen edelliseen tuo tosiaan tämä jyvässeudun yrittäjä, jolla oli kaikenlaista kuljetustoimintaa nimissään, muttei lainkaan hautauspalvelua. Eli ainoastaan kuljetteli eläviä ja kuolleita, melkoista monialayrittämistä :)

Mutta olihan se siinä mielessä hautaustointa harjoittava, että hoiti kuljetuksia. Ei vain kiertänyt veroja autolla, joka on nimellisesti ruumisauto vaikka putkifirman käytössä. ;)


Tuommoinen "morgue wagon " voisi olla JIM:iltä tulevan hautaustoimisto-tosi-tv:n koruton Astro ja se toinen Full size van, joilla ne käyvät hakemassa kalmot vanhainkodeista ja sairaaloista. Astronkin kyytiin näyttivät tunkevan kaksi. Ensin eka yhdestä laitoksesta, sitten toinen toisesta..

Hearse type ambulance johtuu minustakin siitä, että samat koritehtaat muunsivat aikoinaan Cadillac - Buick - Pontiac etc. "Comercial chassis" alustoja sekä hearseiksi, että ambulansseiksi. Luultavasti hyvin samoilla koritöillä. Väri ja hälytyslaitteet varmaan suurimpana erona?

Ruumisauto saa olla kenenkä tahansa omistuksessa nykyäänkin. Veron kuoleutuminen (veroton hankinta) 4:ssä vuodessa on ollut sidottuna hautaustoimintaa harjoittavaan liiketoimintaan vasta 80-90-luvun vaihteen tienoilta? Parhaaseen piilofarmariaikaan osa havaitsi, että sen farkun sai verotta maahan myös hautausautona. Sen sai rekisteröitynä 3 matkustajaa eteen , yksi tilapäispenkki + vetopöytä taakse. Ei 80-lätkää ja koska m-luokan ajoneuvo, ei rajoitusta. Ja parasta 4:n vuoden perheajon jälkeen autosta sai tavallisen ha:n..

Kun piilofarkkubuumi niiasi, hautausautoverottomuus ei loppunut. havaittiin, että T-mersun sai perhekäyttöön 2 + 1 + vetopöytä. Hupi loppui kiitos Karpon. Muistan elävästi karpon selvittäneen silloisen AKE:n (mikä se silloin olikaan? Autorekisterikeskus?) erään johtajan omistavan verottoman siviiliomisteisen uuden hopeanharmaan T- "hautausmersun", jolla ei oltu ajettu kalmon kalmoa , eikä aiottukaan ajaa.. Ei pomo muistaakseni antanut haastattelua ja puhelimeen saatu alinen selitteli ja selitteli :roll:

Tuosta Karpolla on asiaa-jaksosta 6kk - 1 vuotta, laki muuttui niin, että verovapauden 4v. kuoleentumisajalla sai vain hautaustoimintaa harjoittava firma!

Mun oma kalmarauta on tehnyt uransa firmassa, joka harjoittaa myös muuta liikennöintiä. Tai siis on harjoittanut. Nykyisellä "monialayhtiöllä" on tällä hetkellä kaksi hautaustoimistoa, mutta luulisin, koska 1963 perustetun emoyhtiön päätoimiala on kuljetus - vielä nykyäänkin, taksia, bussia yms. Luulisin, että hautausala on tullut manalantaksit ensin, sitten vasta toimistot? Maalla voisi kuvitella monen pikku kylätoimiston ensin siirtyneen ostamaan kyydit kauemmas joltain taholta, ennen oman auton hankkimista myöhemmin? Eli tuolaiset taksi, bussi, hautausauto, kuormaauto-yrittäjät lienee olleet jonkin verran yleisiä? Siis ennen 70-lukua?


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ma 25.6.2007 23:09
Viestit: 36Liittynyt: Su 10.12.2006 21:00
gotha_ kirjoitti:
Hieman off-topicia, mutta tuli tässä mieleen...
Joskus muistan takavuosina kuulleeni tapauksesta, jossa polkupyöräilijä oli jäänyt junan alle ja menehtynyt. Paikalle tilattu hautausyrittäjä(?) kieltäytyi ottamasta keikkaa vastaan vedoten sopivan kaluston puutteeseen. Ilmeisesti lopulta sitten löytyi toinen firma, joka kuljetti vainajan ja jatkossa käsittääkseni ensimmäisen yrittäjän sopimus irtisanottiin.


Onhan noita "jälkisiivousfirmoja". Joku 5 v. sitten valittivat heinäkuussa taloyhtiössä pahaa hajua c-rapussa. Taloyhtiön hallituksen jäsenä kuulin valituksesta ja pj: nakitettiin huoltomiesten kanssa asialle.. Joo kalmo oli ja aika kypsä sohvalla olohuoneessa. Sen verran pyyhe naamalla oli vanha kirurgi (silloinen pj.- nyt RIP) havainnoinut. Poliisikin kävi kuikimassa. Taisivat poistaa sen sohvineen tosiaan erikoisfirman toimesta. Siellä seuraavaksi "avaruusasut" päällä "erikoistuneen firman" ukot poistivat asunnosta käytännössä kaiken pintamateriaalin. Kalmo 3-4 viikkoa + heinäkuun helteet = aromirikas yhdistelmä.

Kun kämppää sitten myytiin täysin pintarempattuna, tuli kerran sunnuntailenkin jälkeen syksyllä poikettua ja todettua pahatapaisena näytössä välittäjälle - hyvin ovat saaneet sen hajun pois! Oli hauskaa katsoa kun hikipisarat kohosivat välittäjän otsalle muiden näytössä olevien kulmien kohotessa..

Yksi siitä siistin just rempatun kodin osti. En ole minä ainakaan kehdannut mainita pitää asunossa sohvaan sulaneesta kalmosta :twisted:


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ti 26.6.2007 1:17
Viestit: 36Liittynyt: Su 10.12.2006 21:00
ragor kirjoitti:
http://www.city.fi/artikkeli/Kuoleman+j%E4lkeen/1897/

Muistelin tuollaisen jutun joskus lukeneeni, piti oikein googlettaa :D
Siinä tosiaan on hieman tuohonkin kysymykseen infoa...


1998 ja 2001 pihaan aamulla kyllä kaarsi ihan musta Caprice. Mukana vaan niillä oli sellainen rosterinen arkku. Siihen ne kotona yöllä kylmenneet isovanhemmat muutaman vuoden välein kammettiin.. Molempia olin saattamassa.

Nykyään tietysti meno voi olla toinen. Tuolloin kun kylmenemisen havaittua soitti poliisille, niin yleensä kysyivät, mikä oli tausta. Kun mainitsi ++80 vuotiaan kuolleen kotonaan, ainakin täällä 90 000 as.kaupunki poliisi antoi muutaman toimiston numerot, ja sanoi, että kysy vaikka noilta. Sen kaksi kertaa olin minä se joka ko. soiton suoritti.

Sitten toimistot kuskasivat kuolleet sairaalalle kuolintodistuksen, kuolinsyyn / mahdollisen avauksen yms. kirjaamista varten . Sieltä keskussairaalalta sitten se toimisto, jonka kanssa sopimuksen teki haki ruumiin ilmoitettuna aikana (ja siellä puki yms?) ja toimitti valitun (saadun) kappelin kylmiöön sovittuna aikana (siis jos olisi halunnut tulla mukaan?). Sitten kappelista hautaus täällä kaupungissa. Kerran pentuna 1981 olen ollut 50 km saatolla , kun henkilö kuoli kaupungissa, siunattiin kappelissa kaupungissa, mutta vietiin hänen sukuhautaansa haudattavaksi 50 km päähän . Silloin köröteltiin 1976 (?) Dodge Coronetin perässä kunnon jonossa ..

Isäni taas kuoli sairaalassa 1997 "yllättäen" viimeiseksi jääneen kemoterapian jälkeen seitsemän vuoden tappelun leukemiaa vastaan päätteeksi. Aamuksi
hommasin itseni opiskelupaikkakunnalta kotiin. Isän jämät oli jo roudattu toiseksi päiväksi kuoleman jälkeen sairaalan kappeliin kello 9.ksi (sinne kellariin kylmiöiden viereen ;) ) Siellä valitsemamme hautaustoimiston mies puki ja valmisteli ja lääkintävaksi apunaan (?) hänet valitsemaamme tammiarkkuun kai nostivat (minä taisin muuten tingata siitä arkusta 400,- pois, kun isäkin olisi niin varmaan tehnyt , siis en kappelissa, vaan kun kävimme parissa toimistossa edellisenä päivänä pyytämässä tarjousta ! ;) )? Ei huvittanut mennä kyyläämään. Pidettiin hetken hiljaisuus ja nostin kannen ja ruuvailin hautaustoimiston miehen apuna ne ristinmuotoiset arkun kannen kiinnitysruuvit kiinni toisesta päästä.

Arkku liuteltiin rullatasolla - nyt 740-760 volvo hearseen.. Isällä oli tuolloin uudesta omistamansa suht tuore Caprice ajoautona ja paatunut jenkkiautoilija sai viimekyydin Volvolla. Joo millähän kiinalaismerkillä ne minut kuskaavat :roll: Varmaan jollain, josta kukaan ei ole vielä kuullutkaan täällä?

Joo kyyti meni yhdelle kaupungin keskustan kappeleista > josta noin viikon päästä suoraan hautausmaan multiin.

Noin kai ne normaaliruumiskeikat kulkevat? Siis keskikokoisissa ja suuremmissa kaupungeissa?

Kun kolmet hautajaiset hoiteli 1997-98-2001, niin loppupuolella olisi osannut järjestää jo kuoppaanpanijaiset näpäkästi ja kustannustaloudellisesti/ laadukkaasti. Viimeksi 2005 keväällä avustin tyttöystäväni isoäidin hautajaisten järjestämisessä, kun siellä edellinen tapaus oli sattunut viimeksi 1963 ja olivat vähän hakusissa..


Noi noutoautot toki voivat olla nykyään jo mitä lie Transhittia? :?: Ei ole mitään hajua millä kuskasivat Jorvi-Ruskeasanta?


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ma 13.8.2007 14:00
AvatarViestit: 349Paikkakunta: TurkuLiittynyt: Ma 13.8.2007 13:24
Terve!

Olen antanut itseni ymmärtää moneen lähteeseen pohjautuen, että isoilla hautaustoimistoilla tosiaan on ns. keräilyautoja joilla haetaan kalmot pienistä terveyskeskuksista. Ja esim onnettomuuspaikoilta. Sitkeän huhun mukaan mm. Monosella olisi jopa 2 tällaista. Toinen on kuulemma 4-paikkainen VW transporter ja toinen 6-paikkainen VW LT (takana 2 rinnakkain ja päällekkäin. LT:ssä vielä 2 lastattavissa sivuovesta). Tämä transporter on jopa näkynyt tv-ohjelmassa "kylmäverisesti sinun, kun poliisit hakevat ruumista satamasta. Siinä auton väri oli harmaa. Ja olipa joskus jopa poliisi-tv:ssäkin juttu varastetusta "ruumisambulanssista", joka oli ulospäin hyvin huomiotaherättämätön pakettiauto. Sisäkuvissa näkyi 2 tai 4 lavettia (ei muista tarkasti).

Autokuskeina extraavista rikospoliiseista en tiedä, mutta hyvin tuntemani (R.I.P.) järjestyspuolen ylikonstaapeli teki aikanaan keikkahommia hautaustoimisto Perttalan kuljettajana. Tehtävänkuvana oli kuulemma "poliisiajot". Eli vainajien nouto kotoa tai onnettomuuspaikoilta.


P.S. Hieno forum. Toivottavasti aika on jo kypsä tälle.



_________________
-Willys, turkulainen Piällysmies-

Helkama sport 5000

www.inthend.fi
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ma 13.8.2007 15:55
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Willys kirjoitti:
P.S. Hieno forum. Toivottavasti aika on jo kypsä tälle.

Kiitos ja tervetuloa! Kaikki merkit ovat viimeisen vuoden aikana viitanneet siihen, että jos minä en olisi tätä tehnyt, niin joku muu olisi pian ennättänyt edelle eli aika taitaa olla kypsä. :)



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ke 15.8.2007 9:32
Viestit: 9Liittynyt: Ke 20.6.2007 23:29
Hieman yhteenvetoa topicista tähän mennessä :)

Kiitokset kaikille vastanneille, yllättävän paljon tuntuu tällaisestakin aiheesta oikeaa ja mutu-tietoa löytyvän. Tässä ketjussa on käytännössä kyse ns. viranomaiskuljetuksista eli poliisin tilauksesta tapahtuvista vainajien siirroista. Tällaisten järjestämisestä huolehtii kihlakunnan poliisilaitos, joka kilpailuttaa toiminnan tietyin välein.

Siitä ei ilmeisesti ole tarkempaa säädöstöä, kuka saa tehdä tarjouksen. Kuulopuheiden ja näköhavaintojen perusteella yleisimmin sopimuksen ovat saaneet hautaustoimistot, mutta jossain päin näitä ajoja hoitavat myös sairaankuljetusfirmat tai taksi- ja kuljetusyrittäjät. Ilmeisesti vaatimuksiin kuuluu virallisesti hautausautoksi (onko oikea termi AKE:n silmissä?) rekisteröity ajoneuvo jossa tällaisia kuljetuksia varten useimmiten vähintään 2 tai enemmän kuljetuspaikkoja.

Työasuista ei tunnu olevan yhteisiä sääntöjä. Ainakin Keski-Suomen alueella kyytejä kuuluu ajetun vielä jokunen vuosi sitten normaaleissa vapaa-ajan vaatteissa. Joskus on myös kuullut juttua yrittäjästä, joka on käyttänyt ruumiskeikkoihin käytöstä poistettua ambulanssia (valkoinen pullamersu tai Langi ilman hälytyslaitteita, lanssiteippaukset vielä ikkunoissa).

Nämä Monosen pilliautot ovat mielenkiintoinen luku sinänsä. Ilmeisesti 80-luvulla sellaisia on tosiaan ollut mutta missään tai kellään ei tunnu olevan kuvaa. Jopa autojen merkit ja mallit on tullut käytyä läpi, joten uskottavalta tuntuu. Nykyisin kuitenkin huomiota herättämättömyys on ymmärrettävästi ykkösseikka ja tämä vaikuttaa myös auton ulkomuotoon: tila-autoja tunnutaan suosivan melko paljon, samoin tummalasisia pakettiautoja. Värit ilmeisesti kuitenkin AKE:n luokituksen mukaan musta, harmaa tai valkoinen?

Onneksi olkoon, lienee kattavin keskustelu tästä "Coroner's van" -teemasta Suomessa. Teemasta, joka tulee olohuoneisiimme joka ilta jostain päin maailmaa uutiskuvien ja tv-sarjojen muodossa. Ikävä kyllä joskus todellisuutenakin.


Poissa Profiili

Näytä viestit ajalta:  Järjestä:

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia
Sivu 1/3
33 viestiä
Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa
Etsi tätä:
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin
Hyppää:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja
cron
 
www.ruumisauto.fi
2006-2014 © All rights reserved webmaster[†]ruumisauto.fi