Kirjoittaja Viesti

<  Rakentelu / kustomotinti / tuning / entisöinti  ~  MR-kilpiin

ViestiLähetetty: Ma 9.11.2009 21:15
Viestit: 74Paikkakunta: KuopioLiittynyt: Ke 13.5.2009 20:29
Onko muuten näitä raatovankkureita mahdollista saada MR-kilpiin? Itse olen haaveilemassa kovasti raatovankkurista. Tietenkin mahdollisimman vanhasta kuten tapoihini kuuluu. Enkä voi luopua omasta käyttiksestäni kun sen vihdoin sain. Ja kuitenkin MR-kilvissä olevassa autossa sen verran huokeampi vero&vakuutus, eikä varmasti tule ajettua kuin hyvänä kesä päivänä jäätelökioskille.

Eli mitä kaikkea MR-kilvissä pitää olla?

Ei vielä ajankohtainen, mutta eiköhän tuo tässä vuoden parin sisään ole kun saa tuon oman vanhuksen pihasta pois.



_________________
Ford Sierra 2.0iS -86
Ford Mondeo 2.0GT -97
Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ma 9.11.2009 21:31
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Miksei olisi? Pitää olla niiiiin alkuperäinen ja uutta vastaava. No tietenkin riippuu vähän katsastajasta ja auton harvinaisuudesta miten tiukkoja ollaan. Hurjia juttuja piikkuu vaikka mistä ja miten museoiduista virityksistä.

Ruumisautossa on se ongelma, että yleensä kun ne ovat ehtinee museoikään, on niistä alkuperäisvarustus purettu ja laulua on kuultu reilusti. Tietenkin poikkeuksiakin on. Toisaalta etuna alkuperäisyyden tarkastelussa on, ettei kukaan inssi voi tarkkaan tietää millainen juuri tämä auto on ollut uutena, koska ne ovat enemmän tai vähemmän uniikkeja koripajojen tekeleitä kaikki.

Foorumilla on tietääkseni yksi museoitu tai museointiin tähtäävä 70-luvun Mersu/sellaisen omistaja. Minulla ei henk. koht. ole museoinnista kokemusta.



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ma 9.11.2009 21:38
Viestit: 74Paikkakunta: KuopioLiittynyt: Ke 13.5.2009 20:29
Onkos näissä muuten miten isot verot & vakuutukset ylipäätänsä? Oli se 2 paikkainen paku tai 8 henkilömalli. Tarkoituksena olisi hommata MB 240 sieltä -70 luvulta tai sitten Volvon 240. Diisselinä tottakait jotta maailmaa saastutettaisiin mahdollisimman paljon. Caprice jo rupeaa olemaan nykyisillä lainsäädännöillä kalliita, eivätkä näyttäisi ulkonäöllisesti eroavan vakiosta.

Lukenut juttua, että esim pakuksi rekisteröidessä ei saisi olla lavetin mitään osia? Onko tornihuhu vai ihan paikkaansa pitävä fakta? Olisihan se kuitenkin hienoa olla rekvisiitta arkku takapoksissa johon saisi esim matkatavarat kätevästi.



_________________
Ford Sierra 2.0iS -86
Ford Mondeo 2.0GT -97
Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ti 10.11.2009 5:27
AvatarMiittimarsalkkaViestit: 1588Paikkakunta: JanakkalaLiittynyt: Ma 23.4.2007 16:29
kom4 kirjoitti:
Onkos näissä muuten miten isot verot & vakuutukset ylipäätänsä? Oli se 2 paikkainen paku tai 8 henkilömalli. Tarkoituksena olisi hommata MB 240 sieltä -70 luvulta tai sitten Volvon 240. Diisselinä tottakait jotta maailmaa saastutettaisiin mahdollisimman paljon. Caprice jo rupeaa olemaan nykyisillä lainsäädännöillä kalliita, eivätkä näyttäisi ulkonäöllisesti eroavan vakiosta.

Lukenut juttua, että esim pakuksi rekisteröidessä ei saisi olla lavetin mitään osia? Onko tornihuhu vai ihan paikkaansa pitävä fakta? Olisihan se kuitenkin hienoa olla rekvisiitta arkku takapoksissa johon saisi esim matkatavarat kätevästi.


Veroja ei ole lainkaan ja vuoden vakuutus vastaa ko auton n. yhden kuukauden vakuutusta. Mulla oli Taunuksessa muistaakseni 126 markkaa vuosi ja euroon siirryttäessä reilu 20e vuosi. Museoautoksi jos rekisteröit, niin saapi olla lavetit ja vehkeet. Eli, jos haluat museorekisteröidyn ruumisauton, niin sillon siellä pitää olla ruumisautovarusteet :D 1 Capricehan oli joku aika sitten myynnissä nettiautossa, mutta sekin oli muutettu ennen museotarkastusta tavalliseksi henkilöautoksi. Kylla lavetti kait paikoillaan saa olla muutenkin. Onhan Jaken Mersussakin. Kerran nettiautossa kaupattiin entistä ruumisautoa rakennusmiehille kätevänä laitteena, kun saapi tavarat helposti lavetin avulla kyytiin :D


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ti 10.11.2009 7:53
AvatarViestit: 614Paikkakunta: TuusulaLiittynyt: To 26.4.2007 20:07
Hei, sivistäkääs poijjaat tietämätöntä :D
Mikä juttu se tää museorekisteröinti oikeestaan on? Kun esim. Leevihän olisi pienellä(juu se on hyvin suhteellinen käsite) siistimisellä suht helppo museorekisteroidä. Siis henkilöautona, ei ruumarina. Se on likipitäen orkkis. No ne ilmapumput ja muut joutenpäiväset saastehimmelit on poistettu, mutta tallessa ja laitettavissa takaisin.
Niin tahtoo nyt kysymän että mitä hyötyä siitä olisi?


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ti 10.11.2009 10:23
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
rajuriiviö kirjoitti:
Hei, sivistäkääs poijjaat tietämätöntä :D
Mikä juttu se tää museorekisteröinti oikeestaan on? Kun esim. Leevihän olisi pienellä(juu se on hyvin suhteellinen käsite) siistimisellä suht helppo museorekisteroidä. Siis henkilöautona, ei ruumarina. Se on likipitäen orkkis. No ne ilmapumput ja muut joutenpäiväset saastehimmelit on poistettu, mutta tallessa ja laitettavissa takaisin.
Niin tahtoo nyt kysymän että mitä hyötyä siitä olisi?

Vakuutukset ja verot muistaakseni 25 vuodessa. Oltava alkuperäiskunnossa (ei saa olle kulumia, mikä on hulluutta, eikä roiseja korjauksia), katsastettava joka vuosi, ajaa saa korkeintaan 30 päivänä vuodessa ja ikää on oltava yli 30 vuotta (siis autolla ;) ).

Make kirjoitti:
Kylla lavetti kait paikoillaan saa olla muutenkin. Onhan Jaken Mersussakin.

Jartsan Volvo 740:stä taas katsastussetä vaati lavetin poistettavaksi ihan omaa mielivaltaansa ennen henkilöautoksi rekisteröintiä. Vaatiikohan se lavettia poistettavaksi esim. E-sarjan mersufarkusta, koska siellä on sellainen ihan siviilimallissakin helpottamassa kuormausta. :P Eli tämä on taas niitä aihealueita, jossa katsastustoiminnassa ollaan edelleen kekkoslovakian alueella. OT: Toisaalta kun noita nykyhintoja katselee, niin jos saisi katsastuksen niin kuin ennen siihen 100 markkaan, niin ehkä sitä auton pesisi ja vähän inssille pokkuroisi... :roll: ...toisaalta kun ottaa meikäläisen luonteen huomioon mitä pokkurointiin tulee, niin... :twisted:



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ti 10.11.2009 20:01
AvatarViestit: 1007Paikkakunta: KylmäkoskiLiittynyt: Pe 20.4.2007 17:40
saul kirjoitti:
rajuriiviö kirjoitti:
Hei, sivistäkääs poijjaat tietämätöntä :D
Mikä juttu se tää museorekisteröinti oikeestaan on? Kun esim. Leevihän olisi pienellä(juu se on hyvin suhteellinen käsite) siistimisellä suht helppo museorekisteroidä. Siis henkilöautona, ei ruumarina. Se on likipitäen orkkis. No ne ilmapumput ja muut joutenpäiväset saastehimmelit on poistettu, mutta tallessa ja laitettavissa takaisin.
Niin tahtoo nyt kysymän että mitä hyötyä siitä olisi?

Vakuutukset ja verot muistaakseni 25 vuodessa. Oltava alkuperäiskunnossa (ei saa olle kulumia, mikä on hulluutta, eikä roiseja korjauksia), katsastettava joka vuosi, ajaa saa korkeintaan 30 päivänä vuodessa ja ikää on oltava yli 30 vuotta (siis autolla ;) ).

Make kirjoitti:
Kylla lavetti kait paikoillaan saa olla muutenkin. Onhan Jaken Mersussakin.

Jartsan Volvo 740:stä taas katsastussetä vaati lavetin poistettavaksi ihan omaa mielivaltaansa ennen henkilöautoksi rekisteröintiä. Vaatiikohan se lavettia poistettavaksi esim. E-sarjan mersufarkusta, koska siellä on sellainen ihan siviilimallissakin helpottamassa kuormausta. :P Eli tämä on taas niitä aihealueita, jossa katsastustoiminnassa ollaan edelleen kekkoslovakian alueella. OT: Toisaalta kun noita nykyhintoja katselee, niin jos saisi katsastuksen niin kuin ennen siihen 100 markkaan, niin ehkä sitä auton pesisi ja vähän inssille pokkuroisi... :roll: ...toisaalta kun ottaa meikäläisen luonteen huomioon mitä pokkurointiin tulee, niin... :twisted:


Kulunutta saa olla kohtuudella (eli vähän), mutta sitten olisi kaiken muunkin oltava kuluneisuudeltaan samaa luokkaa, eli jos on penkki ja pinta hiukan kulunut, niin ei esim. konehuone saa olla "tehtaalta tulleen näköinen"...
Eli tossa kyllä lienee ne MR- kilpien suurimmat ilot että ei veroteta, ja vakuutusmaksu on pienempi, mutta eipä muutenkaan ole verot ja vakuutukset paljon jos vaan 30 päivä vuodessa pitää liikennekäytössä...
Toi museokatsastus myös sitten maksaa jotain, ja ei saa seuraavassakaan katsastuksessa olla korjattu muulla kuin alkuperäisellä tai alkuperäisen-tyyppisellä osalla. Eli ei ihan ensimmäistä kotoa löytynyttä pulttiakaan voi käyttää pakoputken kiinnittämiseen... (paitsi jos se sattuu olemaan alkuperäistä vastaava).


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ti 10.11.2009 21:03
Viestit: 74Paikkakunta: KuopioLiittynyt: Ke 13.5.2009 20:29
rajuriiviö kirjoitti:
Hei, sivistäkääs poijjaat tietämätöntä :D
Mikä juttu se tää museorekisteröinti oikeestaan on? Kun esim. Leevihän olisi pienellä(juu se on hyvin suhteellinen käsite) siistimisellä suht helppo museorekisteroidä. Siis henkilöautona, ei ruumarina. Se on likipitäen orkkis. No ne ilmapumput ja muut joutenpäiväset saastehimmelit on poistettu, mutta tallessa ja laitettavissa takaisin.
Niin tahtoo nyt kysymän että mitä hyötyä siitä olisi?


Auton pitää olla muistaakseni 30 vuotta vanha ja lähestulkoon samassa kunnossa kuin tehtaalta tullessakin. Eli esim omaa Taunusta en saa museo leimalle tuossa kunnossa: katon verhoilu on erillainen, kojelaudassa erisävyinen kohta eikä ole kickpaneleita. Myös taitaa mennä virtapuoli samaan kastiin.



_________________
Ford Sierra 2.0iS -86
Ford Mondeo 2.0GT -97
Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ke 11.11.2009 5:38
AvatarMiittimarsalkkaViestit: 1588Paikkakunta: JanakkalaLiittynyt: Ma 23.4.2007 16:29
rajuriiviö kirjoitti:
Hei, sivistäkääs poijjaat tietämätöntä :D
Mikä juttu se tää museorekisteröinti oikeestaan on? Kun esim. Leevihän olisi pienellä(juu se on hyvin suhteellinen käsite) siistimisellä suht helppo museorekisteroidä. Siis henkilöautona, ei ruumarina. Se on likipitäen orkkis. No ne ilmapumput ja muut joutenpäiväset saastehimmelit on poistettu, mutta tallessa ja laitettavissa takaisin.
Niin tahtoo nyt kysymän että mitä hyötyä siitä olisi?


Eli ikä yli 30 vuotta (aikaisemmin 25). Täytyy olla alkuperäiskunnossa tai vastaavilla osilla entisöity. Ehjä ja siisti. Tietääkseni nykyäänkin on tämä pistejuttu, jossa sisusta, konehuone, tavaratila jne. arvioidaan erikseen. Pientä käytönjälkeä ja kulumaa saa olla, eli ei tarvitse olla uutta vastaava, mutta ei myöskään likainen tai rikki. Turvavarusteita saa lisätä esim. turvavyöt, mutta ei sinne mitään ABS:iä saa rakentaa. Katsastus joka toinen vuosi. Yhteen väliin piti vm.-60 ja uudemmat katsastaa joka vuosi, mutta tämä virhe on käsittääkseni korjattu. Vero ja vakuutusjutuista mä tossa aikusemmin jo kirjuuttelinkin.
Olen nähnyt sinun autosi ja ikävä kyllä olen sitä mieltä, että siinä ei tässä vaiheessa ole mitään mieltä ruveta museokuntoon laittamaan. Huoltamista ja huolehtimista kannattaa TIETENKIN jatkaa ja pitää pyörät pyörimässä, mutta tällä hetkellä tuon korimallin autoja on ollut jo useempi valmiiksi MA-rekisterissä sekä jokunen erittäin siisti yksilö sopuhintaan kaupan :)
Ajoaika on 30 vuorokautta vuodessa mikä on minun mielestäni OK. Museoajoneuvoa ei ole tarkoitettu pers´aukisten käyttöautoksi vaan vaalimaan ajoneuvohistoriallisia arvoja!
Ja mitä pakoputken pultteihin tulee, niin kyllä ihan tavalliset tallista löydetyt kelpaa, jos muuten sopiivat käyttötarkoitukseen :D Mutta näkyviin paikkoihin pitää olla (ainakin mahdollisimman lähelle) samanlaiset nippelit ja nappelit, kun uutenakin on ollut.


Viimeksi muokannut Make päivämäärä Ke 11.11.2009 6:35, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ke 11.11.2009 6:28
AvatarMiittimarsalkkaViestit: 1588Paikkakunta: JanakkalaLiittynyt: Ma 23.4.2007 16:29
Cheyenne kirjoitti:
mutta eipä muutenkaan ole verot ja vakuutukset paljon jos vaan 30 päivä vuodessa pitää liikennekäytössä...


Tämä 30 vuorokautta on käytettävissä mihin vuodenaikaan tahansa eikä niitä määrää kukaan eikä niitä tarvitse ilmoittaa mihinkään. Eli ei ole verrattavissa siihen että pidät autoa liikenteestä poistettuna n. 11kk.

No seuraavaksi joku ehkä ajattelee, että, jos ajopäiviä ei tarvitse ilmoittaa mihinkään eikä kukaan valvo asiaa, niin mikä estää rikkomasta määräyksiä, kun omantunnon siemenkin on tekovaiheessa ruiskahtanu reisille.
-No ei varsinaisesti mikään :? Mutta, jos katsastusten välillä mittariin napsahtaa esim. 20tkm, niin saattaa siitä jtn sanomista tulla.
No ainahan voi mittarin tärvellä toimimattomaksi, mutta mielestäni tällaisessa tapauksessa ajoneuvon omistajalla / haltijalla ei ole ihan "terävimmät kynät penaalissa".

http://www.sahk.fi/museoajoneuvo.htm


Viimeksi muokannut Make päivämäärä Ke 11.11.2009 7:16, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ke 11.11.2009 6:42
AvatarMiittimarsalkkaViestit: 1588Paikkakunta: JanakkalaLiittynyt: Ma 23.4.2007 16:29
saul kirjoitti:

Make kirjoitti:
Kylla lavetti kait paikoillaan saa olla muutenkin. Onhan Jaken Mersussakin.

Jartsan Volvo 740:stä taas katsastussetä vaati lavetin poistettavaksi ihan omaa mielivaltaansa ennen henkilöautoksi rekisteröintiä.


Niimpä tietysti. Tää on taas "näitä" tapauksia.. :(


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ke 11.11.2009 11:32
AvatarViestit: 614Paikkakunta: TuusulaLiittynyt: To 26.4.2007 20:07
Kaunis kiitos tyhjentävistä vastauksista :D

Juu, totta puhut Make, ei siis järkeä meikäläisen autoa tosiaankaan museokatsastella. Ihan ekaksikin, vaikka olis Auton kunto mikä ja muita autoja millä ajaa, ei se 30 pv mulle vuoteen Leevillä riitä :D
Ja toisekseen kun mietin, niin siinähän on vallan muuta kun alkuperäinen bensatankki esim. ja mitähän kaikkea muuta mikä on vaihtunu orkkiksesta toisen moiseksi :D
Oikeestaan ainoat kriteerit täyttävä asia taitais olla auton ikä ja sekin vasta ensivuonna :D
Sisustaakin kun mietin, se on ehjä kyllä ja puhtaaksikin sen saa, mut mitenkä viranomaiset mahtas suhtautua esim. jälkiasennus gruiseen ja poppikonekaan ei oo alkuperästä nähnykään...
Ääähh, josko lopetan jahkaamasta :) eihän mulla tosiaan ole sikaosastossa enää kattoverhoiluakaan, kun vitutus päissäni viime siivouksen yhteydessä revin sen hemmettiin :roll:

Mutta nytpä olen taas tämän museorekistöröinti asian suhteen kovasti viisaampi. Eikä siitä kyllä tosiaan sanottavaa "hyötyä" olisikaan. Tuo verokaan ei ihan pöyristyttävä mun mielestä ole, eikä lopunperin enää 70% bonuksilla vakuutuskaan ja saa ajaa ihan vaikka 365pv/vuosi :D


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ke 11.11.2009 12:32
AvatarMiittimarsalkkaViestit: 1588Paikkakunta: JanakkalaLiittynyt: Ma 23.4.2007 16:29
rajuriiviö kirjoitti:
, mut mitenkä viranomaiset mahtas suhtautua esim. jälkiasennus gruiseen ja poppikonekaan ei oo alkuperästä nähnykään...


Jälkiasennusvarusteita ja muuta tingeltangelia saa olla, mutta pitää olla ajoneuvon kanssa samalta aikakaudelta. Eli stereoidenkaan ei tarvii olla auton alkuperäiset :)


Poissa Profiili

Näytä viestit ajalta:  Järjestä:

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia
Sivu 1/1
13 viestiä
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa
Etsi tätä:
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin
Hyppää:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja
cron
 
www.ruumisauto.fi
2006-2014 © All rights reserved webmaster[†]ruumisauto.fi