Kirjoittaja Viesti

<  Ruumisautokeskustelu  ~  Montako kuljetuspaikkaa ruumisautoissa?

ViestiLähetetty: Ti 28.8.2007 23:48
AvatarViestit: 349Paikkakunta: TurkuLiittynyt: Ma 13.8.2007 13:24
Itse hautauksessa oleva auto on saattoauto. Eli silloin kun siunaus- ja hautapaikka sijaitsevat eri paikoissa hoidetaan kuljetus saattoautolla. Kuten esim. Ehrnroothin tapauksessa (tuomiokirkko -> Hietaniemi). Kuninkaalliset ja Mannerheim nyt tietysti viedään hevosvaunuilla (sotilaat tykinlavetilla). Saattoauto on helposti tunnistettavissa: Se näyttää ruumisautolta.

Ja muistaakseni puhtaasti kuljetuskäytössä olevat ovat keräilyautoja.



_________________
-Willys, turkulainen Piällysmies-

Helkama sport 5000

www.inthend.fi
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: La 22.9.2007 19:25
Viestit: 9Liittynyt: Ke 20.6.2007 23:29
Mielenkiintoista lisätietoa aihetta sivuten Paloforumissa, http://www.paloforum.net/index.php?showtopic=5616&st=0

Aika hämmentävä tieto tuo, että Konginkankaan bussionnettomuuden uhrit kuljetettiin ilmeisesti kylmäkuljetusrekalla Keski-Suomen keskussairaalan obduktiotiloihin. Taitaa olla Suomen oloissa ainutkertainen tapaus, ellei sotavuosia lasketa...

Tosin lentoturmissa Koivulahdella 1961 ja Maarianhaminassa 1963 vainajia tiettävästi siirrettiin armeijan ja TVL:n kuorma-autojen lavoilla, puulaatikoissa.

Herää kysymys, mistäköhän tällainen kulkupeli hankittiin. Ilmeisesti jollain valtion instanssilla on vartavasten ruumiskuormureita, todennäköisimmin Puolustusvoimilla. Aiempiin viesteihin nähden tuntuu vain oudolta tämä menettely: 23 vainajaa olisi varmasti voitu siirtää myös 4-5 ruumisautolla joihin muutama vainaja autoa kohti ja pari ajokertaa. Tuskinpa siinä vaiheessa enää on kiire mihinkään...


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: La 22.9.2007 19:45
AvatarViestit: 1007Paikkakunta: KylmäkoskiLiittynyt: Pe 20.4.2007 17:40
gotha_ kirjoitti:
Mielenkiintoista lisätietoa aihetta sivuten Paloforumissa, http://www.paloforum.net/index.php?showtopic=5616&st=0

Aika hämmentävä tieto tuo, että Konginkankaan bussionnettomuuden uhrit kuljetettiin ilmeisesti kylmäkuljetusrekalla Keski-Suomen keskussairaalan obduktiotiloihin. Taitaa olla Suomen oloissa ainutkertainen tapaus, ellei sotavuosia lasketa...

Tosin lentoturmissa Koivulahdella 1961 ja Maarianhaminassa 1963 vainajia tiettävästi siirrettiin armeijan ja TVL:n kuorma-autojen lavoilla, puulaatikoissa.

Herää kysymys, mistäköhän tällainen kulkupeli hankittiin. Ilmeisesti jollain valtion instanssilla on vartavasten ruumiskuormureita, todennäköisimmin Puolustusvoimilla. Aiempiin viesteihin nähden tuntuu vain oudolta tämä menettely: 23 vainajaa olisi varmasti voitu siirtää myös 4-5 ruumisautolla joihin muutama vainaja autoa kohti ja pari ajokertaa. Tuskinpa siinä vaiheessa enää on kiire mihinkään...


Kyllä tuntuu tuo rekka vähän "hätävarjelun liiottelulta"...
Ihan pelkkään "nuppiin" olisi jo varmasti mahtuneet kerralla...
Varmaan kuitenkin ollut joku kukkakaupan auto... Usein kun on hautaustoimistojen yhteydessä myös kukkakauppa?


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Su 23.9.2007 2:52
Viestit: 9Liittynyt: Ke 20.6.2007 23:29
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=360&a=2904

Klipissä Ylimääräinen uutislähetys 19.03.2004 | kesto: 5.55 näkyy luullakseni kyseinen rekka. Etualalla, bussin ja turmarekan takana näkyy myös valkoinen VW Transporter, jossa työvalot. Lieköhän ruumisauto, jolla vainajia siirretään irroitusten jälkeen yksitellen tai muutama kerrallaan rekkaan...

...tai sitten vai poliisin teknisen tutkinnan auto :). Vähemmän dramaattista. Mutta kyseinen rekka seisoo useammassakin kuvapätkässä alueella ja muistaakseni MTV:n toimittaja Jarkko Sipilä viittasi lyhyessä uutispätkässä rekkaa kohti sanoen: "Takanani olevassa rekassa on onnettomuuden uhrien ruumiit"


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Su 23.9.2007 12:58
AvatarViestit: 349Paikkakunta: TurkuLiittynyt: Ma 13.8.2007 13:24
Tuskin saamme enää tietää kenen kuorma-auto se oli. Mutta tuliko kukaan ajatelleeksi, että pelastuslaitokset, poliisi ja pv pitävät kaikki listaa oman alueensa erikoiskalustosta, jolle voi tulla poikkeustilan aikana käyttöä. Että ei se välttämättä ole hautaustoimiston/kukkakaupan auto. (
Tosin todennäköisesti kuitenkin on. Ei taida hygieniamääräykset sallia ruumiskuljetusta ruoka-autossa...)

Kuulostaa kyllä kaiken kaikkiaan siihen tilanteeseen sopivalta ratkaisulta. Myös arvokkuuden kannalta.



_________________
-Willys, turkulainen Piällysmies-

Helkama sport 5000

www.inthend.fi
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ma 24.9.2007 22:27
AvatarViestit: 13Paikkakunta: OuluLiittynyt: Pe 1.12.2006 11:15
Paari/laverikuljetuksissa käytetään usein autoja (pakuja pääasiassa) joihin mahtuu 2-6 vainajaa. Arkkussa olevien vainajien kuljetuksissa oleviin autoihin taasen mahtuu 1-4. Nytkin Veholla on myynnissä Sprintteri missä on neljälle arkulle paikat. Kainussa pyörii taasen Vito, missä on viisi paari/laveripaikkaa joilla vainajia kuljetetaan kainuusta Ouluun ruumiinavaukseen. Helsingissä on parikin neljälle paarivainajalle tehtyä autoa. Varsinaisiin ruumisautoihin (Hautausauto ei ole virallinen termi, laki tuntee vain ruumisauton) mahtuu yleensä kaksi arkkua. Mulla mahtuu molempiin autoihin kaksi arkkua, tosin on erittäin harvinaista, että kahta kuljetettaisiin yhdessä autossa, ihan sen takia, että ainakin minusta on kunnioittavampaa, että yhdellä kerralla kuljetetaan vain yksi vainaja.



_________________
- MB VF212 E250 Binz '10 - Lancia Voyager '14 -
Ex mm: MB VF211 Pollmann, Chysler Grand Voyager, MB 124 Spendex x2, MB 123 Pollmann, Volvo 245 Nilsson x4, VW Transporter 2x, Cadillac, GM:iä, Oldsmobilejä jne. 125 vuoteen mahtuu monta ruumisautoa.
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ti 25.9.2007 15:06
AvatarViestit: 349Paikkakunta: TurkuLiittynyt: Ma 13.8.2007 13:24
allu kirjoitti:
Paari/laverikuljetuksissa käytetään usein autoja (pakuja pääasiassa) joihin mahtuu 2-6 vainajaa. Arkkussa olevien vainajien kuljetuksissa oleviin autoihin taasen mahtuu 1-4. Nytkin Veholla on myynnissä Sprintteri missä on neljälle arkulle paikat. Kainussa pyörii taasen Vito, missä on viisi paari/laveripaikkaa joilla vainajia kuljetetaan kainuusta Ouluun ruumiinavaukseen. Helsingissä on parikin neljälle paarivainajalle tehtyä autoa. Varsinaisiin ruumisautoihin (Hautausauto ei ole virallinen termi, laki tuntee vain ruumisauton) mahtuu yleensä kaksi arkkua. Mulla mahtuu molempiin autoihin kaksi arkkua, tosin on erittäin harvinaista, että kahta kuljetettaisiin yhdessä autossa, ihan sen takia, että ainakin minusta on kunnioittavampaa, että yhdellä kerralla kuljetetaan vain yksi vainaja.


Miten siinä vitossa on sijoitettu laverit?

Saas nähdä miten maailma tulee muuttumaan ruumiskuljetusten suhteen. Tuleeko esim. jossain vaiheessa olemaan todellisia "joukkokuljetuksia" jotka ajetaan jo kuorma-autoilla (Itse en sellaista kyytiä haluaisi, mutta tuskinpa joudun asiasta itse päättämään sitten kun se on ajankohtaista).



_________________
-Willys, turkulainen Piällysmies-

Helkama sport 5000

www.inthend.fi
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ke 26.9.2007 11:32
AvatarViestit: 13Paikkakunta: OuluLiittynyt: Pe 1.12.2006 11:15
Vitossa on vain kiskot paareille/lavereille, kaksi ylhäällä vierekkäin, kaksi alla vierekkäin rengaskotelojen yläpuolella ja yksi vielä sitten sen alla.
Tyyliin:
_ _
_ _
_

Sprintterissä on tämän tyylinen ratkaisu.

Meillä langissa tällainen:
Kuva
Lavan voi nostaa ylä-asentoon, jolloin kyytiin mahtuu kaksi arkkua.



_________________
- MB VF212 E250 Binz '10 - Lancia Voyager '14 -
Ex mm: MB VF211 Pollmann, Chysler Grand Voyager, MB 124 Spendex x2, MB 123 Pollmann, Volvo 245 Nilsson x4, VW Transporter 2x, Cadillac, GM:iä, Oldsmobilejä jne. 125 vuoteen mahtuu monta ruumisautoa.
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ke 26.9.2007 15:07
Viestit: 9Liittynyt: Ke 20.6.2007 23:29
Allulle kiitos tarkentavista tiedoista, yllättävän hyvinhän noihin näkyisi 2-4 arkkua/paaria menevän. Millainenkohan bussi tämä kahdeksan paaria vetävä auto oikein on... :)

Vielä Konginkankaasta: videoklipeissä näkyy mielestäni selkeästi rekka, jossa kaksi perävaunua. Kyseinen auto ei kuitenkaan missään vaiheessa näy kovin tarkasti, joten voi tietysti olla näköharha mäen päällä odottavasta autosta ja kyseessä voi olla normaali umpikuormuri.

Auto näkyy kuitenkin paikalla varhaisimmista aamun uutiskuvista aina iltapäivään saakka, eli ainakin 8-9 tuntia. Ilmeisesti sitä on käytetty vainajien säilytyspaikkana ja kuljetus päätettiin toteuttaa kerralla vasta kun kaikki on irrotettu. Järkevää sinällään, tosin ongelmaksi tulee juuri tuo varastointi - tästä voinee päätellä, että kyseessä ei ole ollut mikä tahansa kuormuri vaan kylmälaittein varustettu auto.

Tässä muuten verkkobongauksena tarjouspyyntö kyseisen toiminnan järjestämisestä:

http://www.poliisi.fi/poliisi/bulletin.nsf/vwSearchView/0C6C79F51B53EFA3C2257173001F77B0


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ke 26.9.2007 20:29
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
gotha_ kirjoitti:
Järkevää sinällään, tosin ongelmaksi tulee juuri tuo varastointi - tästä voinee päätellä, että kyseessä ei ole ollut mikä tahansa kuormuri vaan kylmälaittein varustettu auto.

Eikös silloin ollut kuitenkin aika vilponen keli eli sen puoleen ei olisi luullut ongelmia olevan?



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: To 27.9.2007 22:06
AvatarViestit: 13Paikkakunta: OuluLiittynyt: Pe 1.12.2006 11:15
Ei varmaankaan ole jäähdyttämisen takia rekkaa ollut, vaan veikkaisin että ns. välivarastona. Ei vainajaa tarvi heti kylmään saada, talvisaikaan varsinkaan, ennemmin saada pysymään plussan puolella, etteivät jäädy.



_________________
- MB VF212 E250 Binz '10 - Lancia Voyager '14 -
Ex mm: MB VF211 Pollmann, Chysler Grand Voyager, MB 124 Spendex x2, MB 123 Pollmann, Volvo 245 Nilsson x4, VW Transporter 2x, Cadillac, GM:iä, Oldsmobilejä jne. 125 vuoteen mahtuu monta ruumisautoa.
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: To 27.9.2007 22:24
AvatarViestit: 349Paikkakunta: TurkuLiittynyt: Ma 13.8.2007 13:24
allu kirjoitti:
Ei varmaankaan ole jäähdyttämisen takia rekkaa ollut, vaan veikkaisin että ns. välivarastona. Ei vainajaa tarvi heti kylmään saada, talvisaikaan varsinkaan, ennemmin saada pysymään plussan puolella, etteivät jäädy.


Yleisesti "välivarastointiin" suositellaan esim. ilmakaaritelttoja. Vaikuttaa vaan siltä, että paikalle saatiin nopeammin rekka kuin teltta. Ja rekkahan saadaan tosiaan lämpimäksi sisältä...

Rekkakuljetusta vastaan tuntuisi puhuvan myös se asia, että eihän mitään kuormaa saa kuljettaa sitomatta (vai miten vainajien kohdalla on asia, allu?). Ja tuskin lähialueelta löytyisi noin vaan rekkaa, jossa on kiskot tai laverit valmiina.



_________________
-Willys, turkulainen Piällysmies-

Helkama sport 5000

www.inthend.fi
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: To 27.9.2007 23:06
Viestit: 9Liittynyt: Ke 20.6.2007 23:29
Willys kirjoitti:
Yleisesti "välivarastointiin" suositellaan esim. ilmakaaritelttoja. Vaikuttaa vaan siltä, että paikalle saatiin nopeammin rekka kuin teltta. Ja rekkahan saadaan tosiaan lämpimäksi sisältä...

Rekkakuljetusta vastaan tuntuisi puhuvan myös se asia, että eihän mitään kuormaa saa kuljettaa sitomatta (vai miten vainajien kohdalla on asia, allu?). Ja tuskin lähialueelta löytyisi noin vaan rekkaa, jossa on kiskot tai laverit valmiina.


Rekka/kuorma-auto toki sikäli looginen ratkaisu, että välivarastona ja mahdollisena kuljetusvälineenä voidaan käyttää samaa paikkaa eikä tarvita enää ylimääräistä siirtelyvaihetta siinä.

Mutta tosiaan tuo käytännön kuljetusjärjestely ihmetyttää jos tosiaan kuormuria on käytetty. Ilmeisesti kuljetuspaarit tai -arkut on täytynyt jotenkin kiinnittää autoon, en usko että ihan vieri viereen "ladottuna" on kuljetettu, jarrutukset ja kiihdytykset huomioiden...


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: To 8.11.2007 23:08
AvatarViestit: 13Paikkakunta: OuluLiittynyt: Pe 1.12.2006 11:15
Willys kirjoitti:
Rekkakuljetusta vastaan tuntuisi puhuvan myös se asia, että eihän mitään kuormaa saa kuljettaa sitomatta (vai miten vainajien kohdalla on asia, allu?).

Tuosta sitomisesta: Laissa puhutaan kyllä kuorman sitomisesta, mutta taitaa olla Saksa ainoa maa, missä sitominen on ruumisarkkujen suhteen pakollista. Meidän autoissa arkut kiinnitetään lavettiin niin, etteivät pääse liikkumaan sivuille, eteen tai taaksepäin. Eli käytännössä toinenpää välisenään kiinni ja toisestä päästä lukitusraudalla kiinni lavaan. Toisessa autossa on myös mahdollisuus kiinnittää arkku liinoilla, ettei pääse liikkumaan myöskään ympäriajotilanteessa.



_________________
- MB VF212 E250 Binz '10 - Lancia Voyager '14 -
Ex mm: MB VF211 Pollmann, Chysler Grand Voyager, MB 124 Spendex x2, MB 123 Pollmann, Volvo 245 Nilsson x4, VW Transporter 2x, Cadillac, GM:iä, Oldsmobilejä jne. 125 vuoteen mahtuu monta ruumisautoa.
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Pe 9.11.2007 12:03
AvatarViestit: 349Paikkakunta: TurkuLiittynyt: Ma 13.8.2007 13:24
Onhan se sitten sidottu, jos se on kiinni niin ettei se pääse liikkumaan.



_________________
-Willys, turkulainen Piällysmies-

Helkama sport 5000

www.inthend.fi
Poissa Profiili WWW

Näytä viestit ajalta:  Järjestä:

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia
Sivu 2/3
33 viestiä
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa
Etsi tätä:
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin
Hyppää:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja
cron
 
www.ruumisauto.fi
2006-2014 © All rights reserved webmaster[†]ruumisauto.fi