Kirjoittaja Viesti

<  Ruumisautokeskustelu  ~  Montako kuljetuspaikkaa ruumisautoissa?

ViestiLähetetty: Ma 17.12.2007 15:59
Viestit: 21Paikkakunta: OuluLiittynyt: To 19.7.2007 21:06
sprinterlinkki

onhan noita isoja siirto autoja tarvittaessa... ei heti tila lopu kesken mutta vainajat voivat loppua.



_________________
hauturi
Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Su 8.7.2012 13:51
Viestit: 1Paikkakunta: HelsinkiLiittynyt: Su 8.7.2012 13:46
gotha_ kirjoitti:
Toinen pitkäaikainen legenda liittyy helsinkiläiseen, varsin tunnettuun Monosen toimistoon. Monessa foorumissa on ollut puhetta Monosen hälytyslaittein(!) varustetuista autoista, ilmeisesti hopeanharmaita Mersuja. Sitten lääninhallitus vei pilliluvat, kun jokin vapaaehtoinen pelastuspalveluyhdistys anoi sinivilkkuja omaan autoonsa vedoten Monosen saamaan erityiskohteluun. Näistä olisi mielenkiintoista nähdä kuva, mutta vielä en ole sellaiseen törmännyt.


Onpa ilahduttavaa nähdä tällaista kulttuuriperinnettä vaalittavan.

On erillisiä ruumisautoja, joilla vainajia kuljetetaan kuolin- tai löytöpaikalta oikeuslääketieteelliseen ruumiinavaukseen. Kyse on niin kutsutuista poliisikuljetuksista, jotka liittyvät oikeuslääketieteelliseen kuolemansyynselvitykseen ja jotka poliisi yleensä hankkii yksityiseltä palveluntarjoajalta. Näihin tehtäviin käytettävät autot tavataan sisustaa pakettiautoista tai näitä ulkomitoiltaan muistuttavista pienistä kuorma-autoista. Autossa voidaan kuljettaa samanaikaisesti useita vainajia, eikä se esimerkiksi kotikäynnillä herätä yhtä paljon huomiota kuin perinteinen, henkilöautopohjainen ruumisauto.

Poliisikuljetuksia on Helsingin seudulla hoitanut Hautaustoimisto Mikko Mononen Oy niin kauan, kuin muistan. Aiemmin kuljetusten määränpää, Helsingin yliopiston oikeuslääketieteen laitos, sijaitsi Snellmaninkadulla, parin sadan metrin päässä Monosen Liisankadun-toimistosta. 1970-luvulla oikeuslääketieteen laitos sai nykyiset tilansa Kytösuontieltä. Nyt laitoksen nimi on Hjelt-instituutti.

1980-luvulla Monosen kotikäyntiautot olivat Volkswagen LT -mallisia. Väriltään ne olivat vaaleat tai kellertävät, ja niissä oli musta vaakasuora huomioraita noin vyötärön korkeudella. Viestintäteknologisesti Mononen oli edelläkävijä, sillä kotikäyntiautossa oli Helsingin Puhelinyhdistyksen (nykyisin Elisa) näppäinvalintainen autopuhelin aikana, jolloin matkapuhelimet vielä olivat erittäin harvinaisia. 1990-luvulla Mononen muistaakseni siirtyi käyttämään kotikäyntiautoina ensin Mercedes-Benz-pakua (edit tiukan muistelemisen jälkeen: kori ei tainnutkaan olla mallia ”pulla”, vaan normaalikorkea) ja sitten metallinharmaita Volkswagen Transporter -autoja.

LT-autoissa (edit: ja muistaakseni vielä mersussakin) oli todella myös hälytyslaitteet (eli siniset vilkut ja sireeni), joten noutopaikalle voitiin poliisin pyynnöstä ajaa hälytysajoa. Kovin kriittistä arviointia tämä toimintatapa ei ehkä kestä. Hyötyjä toki oli: poliisi saattoi käyttää työaikaansa tehokkaammin, kun vainaja voitiin pikaisesti siirtää pois tapahtumapaikalta. Samalla sivullisten kokema ahdistuneisuus vainajan läsnäolosta jäi mahdollisimman lyhytkestoiseksi, kuten myös tie- tai kiskoliikenteelle mahdollisesti aiheutunut häiriö. Hälytysajoon kuitenkin liittyy kohonnut onnettomuusriski, joten ehkäpä ruumisautojen on parempi ajaa muun liikenteen tahdissa. Lisäksi yksittäisen kuljettajan on sitä vaikeampi ylläpitää hälytysajotaitoaan, mitä harvemmin hälytystehtäviä hänen kohdalleen osuu: arvelen, että yksittäiselle ruumisautonkuljettajalle ei kertynyt kovin monta hälykeikkaa vuodessa tai edes vuosikymmenessä.

Aikaa tuosta on kulunut paljon, joten saatan muistaa jonkin yksityiskohdan väärin. Kannustankin aiheesta kiinnostuneita tutkivaan kansalaisjournalismiin. Ajoneuvojen rekisteritiedot ovat lähtökohtaisesti julkisia, joten esimerkiksi Monosen vanhoja autoja koskevat rekisteriotteet lienee helppo hankkia Trafilta. Myös kulloisenkin vuosikymmenen uutismedioista ja erilaisista kuva-arkistoista löytynee tätä aihepiiriä koskevaa aineistoa. Itselleni on jäänyt mieleen uutiskuva, jossa presidentti Urho Kekkosen ruumista kuljettava Mononen lähtee Tamminiemestä ja portilla vartioinut poliisimies tervehtii vainajaa viemällä kätensä päähineeseen. Tuohon aikaan saattoi esimerkiksi sairaalan pihalla nähdä henkilökuntaan kuuluvan ihmisen tervehtivän ohi kulkevaa ruumiskuljetusta samalla eleellä, mutta nykyisin suhtautuminen taitaa olla arkipäiväistynyt.


Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ma 9.7.2012 10:47
AvatarMiittimarsalkkaViestit: 1588Paikkakunta: JanakkalaLiittynyt: Ma 23.4.2007 16:29
Mielenkiintoista juttua.


Poissa Profiili

Näytä viestit ajalta:  Järjestä:

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia
Sivu 3/3
33 viestiä
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa
Etsi tätä:
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin
Hyppää:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja
cron
 
www.ruumisauto.fi
2006-2014 © All rights reserved webmaster[†]ruumisauto.fi