Kirjoittaja Viesti

<  Projektien esittely  ~  Mercedes-Benz W114 "Kalmanrauta"

ViestiLähetetty: Pe 18.9.2009 10:22
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Taas oli optimismin poikanen iskenyt. Edelleen opettelen ompelukoneen käyttöä. Jospa saisin tänään illalla penkit kasaan ja jopa paikalleen? Eilen valmistelin ja suunnittelin ompelupuolta ja aloittelin vähän. Piiloon jäävää panelointia tuli kanssa 5 läpyskää paikalleen. Sain maalarin tummentamat ajovalojen kehyksetkin paikalleen. Pitäisiköhän seuraavaksi tummentaa vilkkuja? :roll: Mustaksi maalattu maskiverkko odottelee myös asennustaan, mutta sitä ennen pitää hommata kiiltävät kromilistat siihen maskiin, että saa ne samalla paikalleen.

Kuva



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Pe 18.9.2009 19:05
AvatarViestit: 1007Paikkakunta: KylmäkoskiLiittynyt: Pe 20.4.2007 17:40
saul kirjoitti:
Taas oli optimismin poikanen iskenyt. Edelleen opettelen ompelukoneen käyttöä. Jospa saisin tänään illalla penkit kasaan ja jopa paikalleen? Eilen valmistelin ja suunnittelin ompelupuolta ja aloittelin vähän. Piiloon jäävää panelointia tuli kanssa 5 läpyskää paikalleen. Sain maalarin tummentamat ajovalojen kehyksetkin paikalleen. Pitäisiköhän seuraavaksi tummentaa vilkkuja? :roll: Mustaksi maalattu maskiverkko odottelee myös asennustaan, mutta sitä ennen pitää hommata kiiltävät kromilistat siihen maskiin, että saa ne samalla paikalleen.

Kuva


Hyvä että optimistinen asenne kestää pitkässä projektissa.... (itsellä kun on edelleen unelma että jos vielä ennen talveakin jotain ehtisin Esteriin tekemään)...
Ihan sivuhuomiona tosta kuvasta olin havaitsevinani alla jonkun apupyörän tms.???


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Pe 18.9.2009 21:45
Viestit: 837Liittynyt: To 25.1.2007 23:23
saul kirjoitti:
Pitäisiköhän seuraavaksi tummentaa vilkkuja?
Kuva

Ei oo kyllä hajuakaan, onko tohon korimalliin moisia olemassa, mutta kirkaslasiset oranssilla polttimolla, ehkä ? Tummennnetuista saattaa tulla sanomista katsastuksessa...
Ihan vinkkinä, jos haluu kokeilla tummentamista: tummensin joskus yhden laitteen takavalot ruiskuttamaalla niihin sisäpuolelle muutama kerros autolakkaa, johon oli sekoitettu n. 10-15% mustaa automaalia. Ulkonäkö oli aikalailla se, mitä hainkin ja valokin näkyi mun mielestä siedettävästi, mutta konttorilla niistä ei oikein tykätty :roll:

En kyllä tiiä sitäkään, että saako Mersussa etuvilkun linssin irti, että sais sen tummennuksen sinne sisäpintaan...


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Pe 18.9.2009 23:54
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Joo, nostin apupyörän pois asennusten tieltä ja sinnehän se auton alle hukui mukavasti. Vielä jos muistaisi nostaa takaisin ennen kuin lähtee ajamaan...

Tuohon malliin ei saa mitään kirkkaita vilkkuja, se kun on 70-ässämersun valo, eikä ässämersuihin muutenkaan ole hirveästi tuunausosia. Jossain näin kuvan vilkusta, jossa etuosa oli kirkas/valkoinen ja takaosa oranssi. Näitä olen yrittänyt metsästää pariin kertaan Italian eBaytä myöten, mutta tuloksetta. Onhan noita vilkkuja nurkkapielissä sen verran, että voisi tehdä yhdet tummennetut versiot ja toiset olis leimaa varten. Lasin saa kyllä irti pohjasta eli se takapuolinen tummennus onnistuisi kyllä.

Tänään tein sen takapenkin verhoilun valmiiksi. Meni koristetikkaukset ihan hukkaan, koska eivät ne paljoa näy, vaikka paksu vanu onkin välissä. Pitänee heti huomenissa kun pääsee ylös, ulos ja lenkille, lähteä ruuvaamaan sitä penkkiä paikalleen. Olihan se jo siellä pelkkinä vanerilevyinä katsastuksessa, mutta nyt on fandango pinnassa. Tarvikkeina meni sen vanun lisäksi miljoona niittiä, siskon vanha telttapatja (10 mm solumuovi) pohjalle ja oma vanha petari (30 mm vaahtomuovi) siihen päälle.



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: La 19.9.2009 8:46
Viestit: 837Liittynyt: To 25.1.2007 23:23
saul kirjoitti:
Tuohon malliin ei saa mitään kirkkaita vilkkuja, se kun on 70-ässämersun valo, eikä ässämersuihin muutenkaan ole hirveästi tuunausosia. Jossain näin kuvan vilkusta, jossa etuosa oli kirkas/valkoinen ja takaosa oranssi. Näitä olen yrittänyt metsästää pariin kertaan Italian eBaytä myöten, mutta tuloksetta. Onhan noita vilkkuja nurkkapielissä sen verran, että voisi tehdä yhdet tummennetut versiot ja toiset olis leimaa varten. Lasin saa kyllä irti pohjasta eli se takapuolinen tummennus onnistuisi kyllä.

Yks lisäidea tuli mieleen: Vala itse semmoset kirkkaat. Alkuperäisistäotetaan muotit, niin niihin omatekosiinkin tulee tarvittavat numerot :wink:

Aiheesta oli Mobilistissa 8/07 juttua ja myös ko. jutun kirjoittajan nettisivuilta:
http://www.timohapponen.net/
Tuolta muovimerkin valmistus (eihän se valumuovi tiedä,tileeko siitä vilkunlasi vai ratinkeskiö)


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Pe 25.9.2009 21:14
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Kannattaa varmaan jättää se vilkkujen valamiinen vuoteen x... :roll: Kunhan nyt sais ensin muuten jonkinmoiseen kuntoon tuon koslan.

Nyt on vähän taas sähköpuolta virkistelty eli sisävalokytkimet lisätty myös takaoviin ja vähän LEDivaloja kehitelty. Enkö kuitenkinkein s***na tehnyt pieniä väärinkytkentöjä ja huomenna otetaan uusiksi, että homma toimii, kun pääsi taas pimeys yllättämän tallittoman (vaikkakin otsalampun omistavan) autonrassaajan... :twisted:



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ti 29.9.2009 22:34
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Hiljalleen tässä on tehty kaikkea sellaistakin, josta ei ollut tietoakaan. Tyyli on siis se perinteinen eli hommien ensimmäinen 90% on vienyt 90% ajasta ja se loppu toiset. :roll:

Sisävalovirityksiä on tehty ja asennettu ovikytkimiä. Lava alkaa kuitenkin olemaan ihan ok-kunnossa ja takapenkkikin on ollut paikallaan viikonlopusta. Meinaa vain jäädä asennus aina vähän kesken. Kun tulee töistä, ei riitä valoa liian pitkään enää iltasella. :roll:

Perjantaina tulee sitten lopullinen niitti asennukselle. Vien auton Keski-Suomeen talvisäilöön. Tosin siellä siihen pitäisi tulla toinen perä ja takapuskuri. Ehkä loput listatkin, kun löytyy sellainen, joka uskaltaa porata lisää reikiä niitä varten.



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ke 30.9.2009 19:49
AvatarViestit: 1007Paikkakunta: KylmäkoskiLiittynyt: Pe 20.4.2007 17:40
Niinhän se on että pimee tulee aikaisin, ja muutenkin sataa, joten ei ihan pihalla juuri kiinnosta asentaa... :(
No toisalta itsellä nyt ois nää kosteat ilmat sellaisia että voisi teoriassa Esteriä puuhailla, mutta kun taas pitäis ensin tehdä lähiympäristöön tilaa... Ja tietty sitä ennen pitemmälle tilaa mihin läheltä siirtäisi romut....
Mutta kyllä nää meidän rojektit sentään vielä joskus valmstuu :D


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: La 17.10.2009 21:40
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Laitetaanpa vähän raporttia lauantai-illan ratoksi näin jälkikäteen. Kaksi viikkoa sitten ajoin auton Keski-Suomeen. 98E:tä ei mennyt kuin about 10,5 litraa sataselle. Harvemmalla perällä saadaan varmasti matkakulutusta vielä tiputettua.

Ennen Keski-Suomen keikkaa. Tein takapenkin eli päällystin ne vanerit. Niistä jo selittelinkin eli kuvia vähän prosessin eri vaiheista.

Kuva

Kuva

Kuva

Takapanelointi tuli lähes valmiiksi lavan osalta. Se jäi osittain kiinnittämättä, koska viimeisenä asennusiltana meni viimeinen sopiva poranterä poikki, joten totesin, että seuraavan sulan aikaan jatketaan tätä ikuisuusprojektia. Kuvista kuitenkin vähän ideaa eli kun luukut on kiinni, niin lava on tasainen. Sivulle tulee tietenkin vielä panelia ja matto (rullalla muovitettuna tuossa reunassa) lavan pintaan. Molemmissa kuvissa takapenkki on ylhäällä, mutta sekin selkänoja painuu alas ja saadaan se 220 cm pitkä suora lava.

Kuva

Kuva

Auto hiljeni ihan älyttömästi, kun sain nuo lavan vanerit paikalleen. Kaikkiin vanereihin on vielä liimattu alapuolelle 20 mm:n (sivupaneleihin 10 mm:n) äänieriste. Suunnilleen taka-akselin kohdalla lavan alla on myös väliseinä estämässä peräpään mölyjen leviämistä. Edestä puuttuu vielä äänieristeet, matot jne. jne.

Sitten vielä viimeinen poseeraus ennen talviunia.

Kuva



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: To 11.3.2010 0:22
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Pitäisköhän herätellä kalmanrautaprojektikin talviunilta? Muuta en ole talven mittaan tehnyt kuin luonut lunta pois tallin katolta, ettei tule uusia peltitöitä heti keväällä.

Katotaan nyt miten äijän käy, mutta tarkotus olis saada Kalmanrauta siihen ns. lopulliseen kuntoon. Ei siitä koskaan valmista tule, niin kuin ei maailmasta muutenkaan. Johan se liikkui omin voimin ja on katsastettu jo edellisenä kesänä. Ollaan siis jo aika pitkällä. Verhoilut kun saisin kuntoon, takapuskurin kiinni ja listat kupeeseen, niin sehän olisi siinä. Varmaan on noin 1000 juttua, mitkä unohdan tai keksin uusia asennuksia matkan varrella lisää.

Ai niin, takaluukku alkoi kuplia jo kesällä. Oli vissiin jääny jotain maalin alle. Se menee takuuseen maalarille.



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: To 11.3.2010 18:23
AvatarViestit: 1007Paikkakunta: KylmäkoskiLiittynyt: Pe 20.4.2007 17:40
No jos on leimaa ja toimii, niin miksi enää seisottaa.. Noitahan voi tehdä loppuja vaikka työpäivän aikana ruokatunnilla ;)


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: To 11.3.2010 19:09
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Cheyenne kirjoitti:
No jos on leimaa ja toimii, niin miksi enää seisottaa.. Noitahan voi tehdä loppuja vaikka työpäivän aikana ruokatunnilla ;)

Kukas nyt mistään seisotuksesta puhuikaan? Silloin viime kesän loppupuolella asentelin aina välillä ja välillä ajoin. Jotenkin oli vain niin fiilikset menneet tuohon rakkineeseen (sillä hetkellä), etten viitsinyt Forssan Pick-nickiinkään lähteä. Ja just ennen sitä meidän omaa miittiä pamahti se bensapumppu ennen katsastusta aseman pihassa... :roll:

Nyt olis tarkotus katsastaa hyvissä ajoin ja ajaa aina asennuksen niin salliessa. ;)



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ke 17.3.2010 19:58
AvatarViestit: 1007Paikkakunta: KylmäkoskiLiittynyt: Pe 20.4.2007 17:40
saul kirjoitti:
Cheyenne kirjoitti:
No jos on leimaa ja toimii, niin miksi enää seisottaa.. Noitahan voi tehdä loppuja vaikka työpäivän aikana ruokatunnilla ;)

Kukas nyt mistään seisotuksesta puhuikaan? Silloin viime kesän loppupuolella asentelin aina välillä ja välillä ajoin. Jotenkin oli vain niin fiilikset menneet tuohon rakkineeseen (sillä hetkellä), etten viitsinyt Forssan Pick-nickiinkään lähteä. Ja just ennen sitä meidän omaa miittiä pamahti se bensapumppu ennen katsastusta aseman pihassa... :roll:

Nyt olis tarkotus katsastaa hyvissä ajoin ja ajaa aina asennuksen niin salliessa. ;)


:D No tänä kesänähän tuo nyt kyllä toimiikin kaikkina näinä tärkeinä päivinä...


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ke 17.3.2010 22:44
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Cheyenne kirjoitti:
:D No tänä kesänähän tuo nyt kyllä toimiikin kaikkina näinä tärkeinä päivinä...

Toivotaan niin! :)



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ti 15.6.2010 18:20
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Päivitystä kehiin tännekin. "Leima" tuli jo toukokuun puolella ja tuli siellä Kauhavan spektaakkelissakin vierailtua. :)

Viime viikolla purin kojetaulun ja sitten tietenkin putsausta ja puunausta. Tällä viikolla on vähän tukittu aika pielavetisin, mutta kuitenkin ruostumista estävillä menetelmillä niitä vuotopaikkoja ja ehkä se siitä. On sellanen olo, että jotain muutakin oon tehny, mutten enää muista mitä. Pitäis ottaa kunnon tyypit sateessa - jota kyllä riittää - ennen lopullista tiiviystuomiota. Sitä ennen pitää vielä laittaa sisälokarit eteen, ettei tule ihan painepesurin vimmalla sitä vettä etupyöristä.

Tänään ei saatu muuta aikaan, kuin listat kupeisiin. Ei ikinä uskois, että siihen menee päivä. :shock: No tulihan siinä vähän kahviteltuakin välissä, kun tuli isän vanhoja työkavereita kylään. ;)



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW

Näytä viestit ajalta:  Järjestä:

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia
Sivu 17/19
281 viestiä
Mene sivulle Edellinen  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Seuraava
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa
Etsi tätä:
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin
Hyppää:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja
cron
 
www.ruumisauto.fi
2006-2014 © All rights reserved webmaster[†]ruumisauto.fi