Kirjoittaja Viesti

<  Projektien esittely  ~  Mercedes-Benz W114 "Kalmanrauta"

ViestiLähetetty: To 23.11.2006 10:17
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Heitetäänpä omakin rakkine projektimielessä esille.

Vekotin on vuosimallin 1976 Mersu, mutta ns. lang eli limusiinialustalle rakennettu ruumisauto. Koripaja Rappold tuunasi saman tien autosta nokankin kun kerran hommaan alkoi ja pystylamppujen tilalle vaihtuivat lamput sen ajan uusimmasta S-sarjalaisesta (W116). Tekniikkana on antiikkimoottori M180 (eka versio on varmaan 50-luvulta) eli 2,3 litrainen kutonen ja nelivaihteinen rattimanuaali.

Hankin auto Saksasta keväällä 2004. Itse en valitettavasti ollut mukana kuulemma ikimuistoisella reissulla, mutta kaveri toi auton kunnialla Suomeen.

Kuva

Matka kohti pohjolaa meni muuten hyvin, mutta autossa oli pientä kaasarivikaa. Takimmainen kaasari ei nimittäin ollut aivan synkassa etummaisen kanssa, vaan siellä oli koko ajan kahvikupillinen bensaa. :shock: Auto piti saada 120 km/h vauhtiin ja kruisailla pintakaasulla, niin kaasaritkin lähtivät toimimaan. Kaasarit huollettiin, mutta nyt on ongelmana voiman puute, joka vastaavasti johtuu liian vähästä polttoaineesta...

Kuva

Hieman paremmankin aihioin olisi tietenkin voinut hommata ja ehkä vähän lähempääkin, mutkun mutkun... Autosta on purettu väliseinä ja arkkuvarustus, mutta se ei haittaa. Kaikki listat ovat jääneet matkan varrelle jossain vaiheessa ja pientä korroosiotakin on iskeentynyt takaovien pohjiin ja takapyöräkoteloihin. Edellinen omistaja oli maalannut auton (tietenkin!) telalla mustaksi ja tehnyt hieman erikoisen ruostekorjaukset niihin takapyöräkoteloihin. Ulkopuolelle on vedetty pellit popniiteillä kiinni ja välissä on sikaa tai jotain muuta mömmöä. Maalausta ja korin kunnostusta odotellessa. :roll:

Kuva

Sitten menikin pari vuotta hiljaisesti ja Kalmarauta vain pölyttyi isän autohallissa. Kesällä 2006 kuitenkin alkoi tapahtua. Autoon tehtiin pikku puunausta ja vietiin leimalle. Katsastusmiehen mukaan "raaka peli" ja ei muuta kuin leima paperiin! :skulllol: 1000 kilometriä Suomen suvessa meni pääsääntöisesti ongelmitta. Voimaa ei tosin ollut, mutta eivätpähän kaasarit alkaneet bensaa lotraamaankaan. Rattivaihteen vivustokin kaipaisi varmaankin huoltoa, koska vaihtaminen alkoi loppumatkasta tuntua aika takkuiselta.

Kuva

Nyt tähtäimessä on tekniikan vaihto. Loppuisivat ne kaasariongelmatkin. Kiikarissa on ollut Mersun M110 -moottori eli tutummin 280E (6 sylinteriä, K-jetronic ja 185 hepoa) ja automaattilaatikko vm. 1983 123-farkusta. Projekti on edistynyt sen verran, että hommasin mittariston rattiautomaatin näytöllä.

"Pimp my ride" -vanteetkin (8x16) on hommattu, kunhan jossain vaiheessa on varaa ostaa renkaat päälle. :shock: Nyt mennään alkuperäiskokoisilla 185R15 puolalaisilla donitseilla.

Kuva

Jos/kun tekniikka vaihtuu ensi kesäksi, onkin seuraavaksi vuorossa korin kunnostus ja maalaus. Väriksi on tällä hetkellä visioitu ihan perusmusta. Tosin ruiskulla, ei telalla. :) Halusessa on myös etusohva, listoja yms.



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Su 3.12.2006 21:44
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Hamstraus ainakin edistyy, mutta muuten aika vaisua. :roll:

Etusohva löytyi kuin löytyikin! :mrgreen:

Kuva

Laitetaan vielä kuva siitä jo aiemmin hommatusta mittaristostakin, siis siitä vaihdenäytöllisestä.

Kuva



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Su 3.12.2006 23:56
AvatarViestit: 423Paikkakunta: HelsinkiLiittynyt: Pe 24.11.2006 10:37
Tuo sohva-mallinen istuin on tyylikäs 8)



_________________
-´68 Jopo & HSL:n julkinen liikennekalusto
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ma 4.12.2006 10:43
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
arnagath kirjoitti:
Tuo sohva-mallinen istuin on tyylikäs 8)

Kiitän! Katotaan nyt miltä se tarkalleen ottaen näyttää, kunhan sen saa ensin Suomeen! :shock:



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: La 6.1.2007 21:36
AvatarViestit: 90Liittynyt: La 6.1.2007 20:24
Jos kiinnostaa ja jos asialla ei ole kiire, niin voisin myydä heinä-elokuussa Mersun 2.3 litran ruisku4nen (M102 - 136 hv) ja automaatti (kummatkin tuotu Saksasta 1999),
Nyt kiinni käyttöautossa ja ajan siitä leiman loppuun (kesäkuu). Mutta sen jälkeen.


8)



_________________
Uudet kotisivut työn alla.

* Hearse Society Finland *
http://kiss.to/skywithjimi
Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Su 7.1.2007 13:25
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Rattiautomaatin vivustokin alkaa olla haavissa eli kohtuu hyvältä näyttää. Myös vihjeitä lang-mallin jälkituotantolistasarjasta on saatu!

Desert Rose kirjoitti:
Jos kiinnostaa ja jos asialla ei ole kiire, niin voisin myydä heinä-elokuussa Mersun 2.3 litran ruisku4nen (M102 - 136 hv) ja automaatti (kummatkin tuotu Saksasta 1999),
Nyt kiinni käyttöautossa ja ajan siitä leiman loppuun (kesäkuu). Mutta sen jälkeen.

Kiitos tarjouksesta, mutta nyt näyttää jo melko vakaalta tuo M110 -projekti. On sentään vähän samaa rotua kuin autokin, vaikka ei se M102:kaan tietenkään mitään tietojärjestelmämoottoreita vielä ole. M110 on tietenkin ollut jo W114:n tehokkain moottorivaihtoehto, mutta tämä tuleva on 123-farmarista.

Lisämausteena on vaatimus peräntasonsäädön pumpusta. Mersun insinöörit kun ovat sijoittaneet sen moottorin kanteen. Myös vaihtomoottorissa täytyy olla tuo pumppu, ettei perä ala vetämään maata. :shock:



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ma 8.1.2007 12:22
AvatarViestit: 90Liittynyt: La 6.1.2007 20:24
Mersun peränsäätö :?

Jos sen meinaa pitää, niin kannattaa kerrasta kunnostaa / tarkastaa koko järjestelmä joka nippeliä myöten. On sen verran vuoto- ja särkymisaltis vuosien käytön jälkeen (henk. koht. kokemuksia aiheesta).

Asiaahan ei helpota taloudellisesti uusien osien hinta eikä myöskään mersuharrastajien pyytämät hinnat käytetyistä osista...

Nykytietämykseni mukaan olisin valmis vaihtamaan poistamaan koko järjestelmän nyk. käyttöautostani ja korvaamaan sen jäykillä kierrejousilla + sedanin kaasuiskunvaimentimilla. Halvempaa ja huolettomampaa.

Silloin kun peränsäätö on ehjä kaikin puolin, niin se on varsin unelmajärjestelmä jousituksen hoitoon.



_________________
Uudet kotisivut työn alla.

* Hearse Society Finland *
http://kiss.to/skywithjimi
Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ma 8.1.2007 13:49
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Peräntasonsäädön vikaherkkyyttä on suuresti liioiteltu. Ei se nyt niin ihmelaite ole. On vakiona kaikissa lang -malleissa ja niihin pohjautuvissa vekottimissa eli myös tuossa romu(kalman)raudassa.

Myös käyttiksessä on se, eikä ainakaan vielä ole ollut ongelmia, tosin en niitä kyllä toivokaan. :shock: En sitten tiedä miten ääni kellossa muuttuu kun ensimmäiset ongelmat tulevat vastaan. :roll: Sedanissa sitä ei edes tarvita omassa käytössäni, mutta langissa pidän sen mielellään.



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ti 9.1.2007 16:36
AvatarModeraattoriViestit: 44Liittynyt: Ti 26.9.2006 14:22
Itse olen ehdottomasti tasonsäädön kannalla. Omasta langista se tuli laitettua kuntoon ja onhan se makea. Ei perä roiku ja kulkee pehmeästi kunnossa ollessaan. Tosin rikkinäisenä aika kauhea ajettava. Itse hommasin paineakut käytettyinä ja uudet putket tulivat löijytystä kuparista. Taitaa olla jo kaikki putket kupariputkia. Pari käytettyä iskariakin on tuolla varastossa varalla.

Jos joku painii ongelman kanssa niin täällä on siitä aika paljon keskustelua :arrow: Tasonsäädön korjauksesta.


Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Ke 10.1.2007 20:41
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
Selvisi sitten sekin, ettei tuota hankitun mittariston vaihdenäyttöä vai käyttää, koska purkaja on tuhonnut sen katkaisemalla vaijerin! :x No uusi on jo tähtäimessä, mutta edelliseen meni rahat ihan turhaan. Tai onhan siinä tietenkin muitakin osia, mitä voi hyödyntää.



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: To 18.1.2007 11:01
Viestit: 8Paikkakunta: Keski-SuomiLiittynyt: To 16.11.2006 10:53
Kyllä tasonsäätö on hieno laite,ainakin niinkauan kun se toimii.Farmarissa ainakin todella pätevä,ei roiku perä vaikka tavaraa kyydissä enemmänkin.Viime talvinen laattojen hakureissu(pesuhuone+sauna) jäi mieleen.Laattoja lastattiin aikalailla reippaasti kyytiin ja mersun perä laski alas,varastomiesten ilmeet muuttuivat hymyilystä melko ihmetteleväksi kun laitoin auton käyntiin ja perä nousi normikorkuudelle 8) Omituisen näköinen oli silti,renkaat hieman lytyssä(normaalipaineet) ja perä kuitenkin ihan normaalilla korkuudella :lol:

Mitenkäs olisi moottorivaihtoehdoksi 3 litrainen M103?Vai meneekö jo liian kauaksi alkuperäisyydestä?Käyntiääneltään miellyttävämpi,ja muutenkin ehkä hieman "normaalimpi" moottori.Noissa uusissa bensoissahan tasonsäädönpumppu on ohjaustehostimen kanssa samassa ns.tandem pumppu.Saa siis helposti jälkeenpäinkin laiteltua.



_________________
Aja millä ajat mutta mersulla viimeks
Poissa Profiili
ViestiLähetetty: To 18.1.2007 12:53
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
AM kirjoitti:
Mitenkäs olisi moottorivaihtoehdoksi 3 litrainen M103?Vai meneekö jo liian kauaksi alkuperäisyydestä?Käyntiääneltään miellyttävämpi,ja muutenkin ehkä hieman "normaalimpi" moottori.Noissa uusissa bensoissahan tasonsäädönpumppu on ohjaustehostimen kanssa samassa ns.tandem pumppu.Saa siis helposti jälkeenpäinkin laiteltua.

Ei siinä M103:ssa mitään vikaa olisi, mutta kyllä se M110 on nyt sinne tuloillaan. Vaihdetaan sitten seuraavaksi se M103. :) Mitäs epänormaalia siinä M110:ssä on? Käyntiääni on tietenkin vähän rouhea, mutta niin on autokin. :lol:

Jossain vaiheessa M103:kin oli ajatuksen tasolla mielessä, mutta jäi siihen. Voisi olla, että sen kanssa tulisi ehkä enemmän mahtumisongelmia. Pystylampun konetila on kuitenkin aika pieni.



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: To 18.1.2007 20:43
Viestit: 8Paikkakunta: Keski-SuomiLiittynyt: To 16.11.2006 10:53
Niin, tarkoitin vain että m103 normaalimpi,helpompi löytää/halvemmat osat.Voihan se M110 ehkä joskus käydä nätistikin,ehkä,minä en ole vain ikinä kuullut sellaista 8) Kaikissa mitä minä olen kuullut on venttiilikoneisto pitänyt ihan omaa konserttia...

Mutta hieno konehan se M110, sopii ehkä tuon aikakauden autoon paremmin.Ja ei kai se niin harvinainen kone ole,tässä parin kilometrin säteelläkin on ainakin kaksi sellaista irrallaan 8)



_________________
Aja millä ajat mutta mersulla viimeks
Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Pe 19.1.2007 7:55
AvatarWebmasterViestit: 1696Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
AM kirjoitti:
Ja ei kai se niin harvinainen kone ole,tässä parin kilometrin säteelläkin on ainakin kaksi sellaista irrallaan 8)

Toivottavasti en tehnyt omani kanssa (taas) mitään älyttömiä kauppoja. No oli siinä automaattiloota paikoillaan, joka tulee nyt käyttöön ja tietenkin se tasonsäädön pumppu.



_________________
Raskas työ vaatii raskaat huvit...
MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta
MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto"
EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987
Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI
Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Pe 19.1.2007 11:14
Viestit: 318Paikkakunta: KuopioLiittynyt: Ti 9.1.2007 12:20
Komia peli tuo langi. Pitää kai sitä ihmisessä jotain vikaa olla kun ruumisauton ulkonäkö viehättää :D Mutta niin se vaan on. Taitaa itsellä kestää useampi vuosi ennenkuin jotain tuollaista saa hankituksi.



_________________
† Texas Rockabilly Rebel †
Poissa Profiili

Näytä viestit ajalta:  Järjestä:

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia
Sivu 1/19
281 viestiä
Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Seuraava
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa
Etsi tätä:
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin
Hyppää:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja
cron
 
www.ruumisauto.fi
2006-2014 © All rights reserved webmaster[†]ruumisauto.fi