Ruumisauto.fi
http://www.ruumisauto.fi/forum/

Volvo 245 GL Begravningsbil
http://www.ruumisauto.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=18
Sivu 6/7

Kirjoittaja:  Heavy [ Pe 25.5.2007 13:45 ]
Viestin otsikko: 

Tulipa sellainen mieleen noista hitauksista. Hitsasitteko ihan niin, että pellit vastakkain vai tuliko myös sellaisia saumoja joissa pellit päällekäin? Esimerkiksi miten teitte pohjan saumat?

Kirjoittaja:  Maukki [ Su 3.6.2007 21:38 ]
Viestin otsikko: 

Mitäs tämän pannuhuoneesta oikein löytyy? Unohtui kysyä kun piipahditte täällä seinäjoella :wink:

Auto herätti ainakin huomiota mitä nyt illalla kuulin juttua niiltä ketkä sen oli sattunut nähdä 8)

Kirjoittaja:  Saul [ Su 3.6.2007 22:30 ]
Viestin otsikko: 

Maukki kirjoitti:
Mitäs tämän pannuhuoneesta oikein löytyy? Unohtui kysyä kun piipahditte täällä seinäjoella :wink:

Auto herätti ainakin huomiota mitä nyt illalla kuulin juttua niiltä ketkä sen oli sattunut nähdä 8)

Tervetuloa forumille Maukki! :) Ja ihan aiheellinen kysymys. Mites projekti etenee? Mitään ei ole viimeseen kuukauteen kuulunut... :roll:

Kirjoittaja:  Pena [ Su 17.6.2007 14:10 ]
Viestin otsikko: 

Jaahas, kylläpäs aika kuluu... tässä välillä on tullut sekä lonnittua, että raadettua, mitä tulee raatovankkuriin. Mihis me jäätiin viimeksi..? Ai juu, wappuun. Eli jatketaan siitä.

Meillähän oli se seuraava dedis 19. päivä toukokuuta, tuolloin oli Volvokerhon dynopäivät Harisella, johon auto oli ilmotettu jo ajat sitten. Eli tuohon mennessä auto piti saada ahdettua. Homma menikin lähes putkeen? Vapun jälkeen kaikki vetivät pari viikkoa elbaa, olihan tuo rojekti kuitenkin vienyt monen sällin vapaa-ajan jo muutaman kuukauden verran. Aiheen tiimoilta spekuloitiin ja hommaa suunniteltiin toki muutamaan otteeseen siinä välillä, mutta varsinaiseen työhön, eli turbottamiseen ryhdyttiin käytännössä vasta maanantaina 14.5. Eli tiukka viisi päivää (ja yötä...) aikaa saada imusarjaan ylipainetta.

Viikon työlista näytti siis seuraavalta:

-vaihteistoswappi, toinen BW55 tilalle, 2500 stall muunnin
-keulan purku ja välijäähdyttimen sovitus (EI alkuperäinen...)
-pakosarjan tekeminen (alkuperäistä ei huolittu...)
-ahtimen sovittaminen
-ruiskun ja sytytyksen ohjausyksiköiden vaihto, isompi massamittari
-kaasuläpän modifiointi (2.5" -> 3.0")
-ahtoputkien tekeminen
-turbon öljynkierron tekeminen
-downpipen tekeminen turbolle (putkisto muuten valmis)
-suuttimien vaihto, säädettävä b-paineensäädin
-hukkaportin ja dumpin sovittaminen
-öljynjäähdyttimet laatikolle ja moottorille, jos ehditään

Ja hieman kommentteja listaan...

Vaihdelaatikko: Edellinen, vapuksi kiinni laitettu BW55 osoittautui toiminnaltaan sudeksi, laatikko luisti aivan tolkuttomasti, eivätkä vaihdot tahtoneet sujua asiaan kuuluvalla tavalla. Joten laatikko päätettiin vaihtaa, näitä kun sattumalta nurkissa pyörii... Samoin tilalle päätettiin laittaa B21E-moottorista peräisin oleva 2500 stall muunnin, kun se nyt vihdoinkin löytyi meikäläisen varaston perukoilta. Vanha laatikko tosin osoittautui kultaakin kalliimmaksi varaosan luovuttajaksi, ONNEKSI sitä ei heitetty saman tien menemään, tähän palataan vielä myöhemmin.

Välijäähdytin on se sama, työkoneesta peräisin oleva Nissensin tekele, jota suunniteltiin autoon jo reilu vuosi takaperin. Kyseinen jäähy on vähintäänkin riittävän kokoinen ja hemmetin raskas: mikäli autolla olisi tarkoitus ajaa kelloa vastaan, lähtisi tämä järkäle ensimmäisenä vaihtoon. Mutta koska laite toimii tällä erää lähinnä cruiserina, ajaa tuo asiansa mainiosti. Tätä möhkälettä varten tosin piti laittaa laikka laulamaan ja tehdä tilaa auton runkoaisojen väliin, jotta se saataisiin sovitettua paikalleen... ;)

Pakosarjasta tuli meikäläisen viikon agenda. Alkuperäistä pakosarjaa ei haluttu käyttää, koska se ei salli paljoa alkuperäistä isomman ahtimen käyttämistä, tila loppuu leveyssuunnassa kesken. Toisekseen alkuperäinen pakosarja ei ole jaettu, joten käytettäessä jaetulla turbiinipesällä varustettua ahdinta, menetetään heräämisessä se pieni etu, joka saavutettaisiin hyvin virtaavalla ja jaetulla pakosarjalla (1 ja 4 toiselle puolelle, 2 ja 3 toiselle). 940 sarjan turboissa on hivenen paremmin virtaavat sarjat, mutta tähän projektiin omavalmistepakosarja oli käytännössä ainoa vaihtoehto.

Olin suunnitellut jo aiemmin erääseen toiseen projektiin tekeväni sarjan, jolla ahdin sijoitetaan taakse ja alas. Toinen ja ehkä suositumpi tapa näiden ruotsinkiskojen virittämisessä on sijoittaa ahdin eteen ja ylös, mutta jostain syystä meikäläinen oli päissään todennut tuon ensin mainitun mielekkäämmäksi, joten siitä ajatuksesta lähdettiin liikkeelle. Molemmilla tavoilla on puolensa, jokainen kakkospätkän ahtamista suunnitteleva muodostakoon asiasta vapaasti oman mielipiteensä. ;)

Mutta pakosarjan tekemistä varten oli siis jo aiemmin tullut teetettyä läjä plasmalla leikattuja laippoja (kiitos, Aki T!), samoin vesijöhtokäyriä löytyi hyllystä laatikollinen. Joten tuumasta toimeen...

Ahdin on myös se sama, jota autoon suunniteltiin jo aiemmin. Kyseessä on siis myöskin työkoneen osa, tarkemmin 6.6 l Perkins dieselissä palvellut solmu. Ahtimella on takanaan n tuntia työkonekäytössä, eikä siitä tietenkään ollut käytössä minkäänlaisia karttoja, joten ainoa tapa selvittää sen toimivuus oli kokeilla sitä käytännössä. Jostain nyt vaan täytyy lähteä liikkeelle?

Kaasuläppä päätettiin vaihtaa isompaan. Mitään käytännön merkitystä tällä modauksella ei ole, alkuperäinen riittäisi meidän käyttöömme aivan hyvin, joten lisähevosien tavoittelusta ei tässä kohtaa ole kyse. Tuokin nyt vaan on niitä joskus-johonkin-projektiin suunniteltuja muutoksia, joten sekin päätettiin nyt tässä yhteydessä toteuttaa. Läppä (tietenkin uusi...) on peräisin B6304 moottorista, eli tarkemmin 960-sarjan suorasta kolmen litran kuutosesta. Tuossa oli jo käytössä potikka, joten se piti down-gradettaa takaisin kärjelliseksi... Mutta vastaavasti on erittäin nopea päivittää takaisin potikalliseksi, mikäli laitteen ruiskut myöhemmin päivitetään ohjelmoitavaksi.

Downpipe oli suht suoraviivainen valmistaa, koska putkisto oli suunniteltu ja valmistettu ahtamista silmällä pitäen valmiiksi jo aiemmin. Ahtimen jälkeen putkessa on paikat kahdelle lambda-anturille, joista toinen on ruiskun oma ja toista käytetään seosmittarille.

Suuttimet vaihdettiin isompiin (uudet Boschit, tuotto 391cc/min @ 3.8 bar, näistä kiitos Kari A:lle) ja bensakiskon jatkoksi ruuvattiin omavalmisteinen säädettävä bensanpaineen säädin. Nuo riittävät hyvin käyttöömme toistaiseksi.

Hukkaportti meinasi tuottaa viimehetkillä päänvaivaa. Aluksi suunnitteltiin että käyttäisimme ahtimen omaa hukkaporttia. Sittemmin kuitenkin spekuloitiin, että tuolla liikkeellä kaivaisimme vain kuoppaa itsellemme, sillä aiempi kokemus on osoittanut että tuollaisen jaetun pakopesän toiselta puolelta hönkivä hukkaportti ei tule riittämään: ahtopaineita ei saada hallitusti säädettyä, koska portti ei virtaa tarpeeksi. Joten viimehetkillä päädyttiin kuitenkin ulkoiseen hukkaporttiin. Tuollaisen saaminen päivän varoitusajalla meinasi tuottaa päänvaivaa, joten mentiin sitten sieltä, mistä aita on matalin, ja haettiin kokeeksi Bilteman tarjoama hukkaportti. Kyseessähän on se sama kiinalainen HKS kopio, jota monet muutkin vauhtiputkat myyvät, mutta ison B:n 110e kokonaisedullinen hinta houkutti kokeilemaan kyseistä kapinetta. Mitä sillä rahalla sitten saatiin? Nooh... Sellaisenaan sitä ei voinut käyttää, mutta kyllä se käyttökelpoinen aihio oli? Dumppi on mallia Pate.

Tulihan taas jaariteltua, ihme jos joku jaksoi lukea? Mutta nyt täytyy välillä käväistä tallilla erään toisen projektin käyntimurheita setvimässä, jatketaan tästä ensikerralla...


TULOSSA LÄHIAIKOINA: kuvia asennuksista, voimansiirtovaurioita (mm. yksi kappale poikki menneitä kardaaneita ja kolme vaurioitunutta vaihteistoa), sekä auton ensimmäinen dynolappu sisäänajoahtopaineilla. STAY TUNED! :skulllol:

Kirjoittaja:  Pena [ Su 17.6.2007 14:29 ]
Viestin otsikko: 

Heavy kirjoitti:
Tulipa sellainen mieleen noista hitauksista. Hitsasitteko ihan niin, että pellit vastakkain vai tuliko myös sellaisia saumoja joissa pellit päällekäin? Esimerkiksi miten teitte pohjan saumat?


Molempia löytyy, ihan paikasta riippuen... Esimerkiksi lattian pelleistä löytyy useita ainevahvuuksia 0.8-2.0 mm ja siltä väliltä, joten ihan paikan mukaan. Pääasiassa nuo isommat mankeloidut lattiapellit ovat 0.8 mm, ja ne on liitetty enimmäkseen pisteillä. Tuo tikapuurunko on kuitenkin nykyisellään se mikä lattian/korikehikon pitää kasassa, joten lattiapellit eivät tuossa kohtaa ole enää kantavaa rakennetta, paitsi takamatkustajien tepastelun osalta (saakohan näin kirjoittaa..?).

Ajatus oli vielä saumata kaikki välit koriliimalla alapuolelta, mutta se homma on vielä vähän vaiheessa...

Kirjoittaja:  Saul [ Su 17.6.2007 15:11 ]
Viestin otsikko: 

Pena kirjoitti:
Tulihan taas jaariteltua, ihme jos joku jaksoi lukea? Mutta nyt täytyy välillä käväistä tallilla erään toisen projektin käyntimurheita setvimässä, jatketaan tästä ensikerralla...

Kyllä täällä luettiin kaikkin silmät ihan ymmyrkäisinä! :shock:


Pena kirjoitti:
TULOSSA LÄHIAIKOINA: kuvia asennuksista, voimansiirtovaurioita (mm. yksi kappale poikki menneitä kardaaneita ja kolme vaurioitunutta vaihteistoa), sekä auton ensimmäinen dynolappu sisäänajoahtopaineilla. STAY TUNED! :skulllol:

Pysytään! Sama aika, paikka ja bat-kanava! :dark:

Kirjoittaja:  Saul [ La 29.9.2007 14:13 ]
Viestin otsikko: 

Mites Tampereen seutukunnan edustus eli Oksasen osuuskunnan autoprojekti? On ollut pitkään aika hiljasta... :roll:

Kirjoittaja:  Oksanen [ Ti 30.10.2007 23:38 ]
Viestin otsikko: 

saul kirjoitti:
Oksanen bongattu forumilla pitkästä aikaa! :wink: Mites osuuskunnan projekti?


Buah. Kyä mää tätä luen, en vain ole saanu aikaseks kirjottaa mitään, laiska paska kun olen :lol: .

Osuuskunnan rojektilta on talli lähdössä alta, häätö tuli ja huomenna on viimeinen päivä tallia. Eli klo 23.59 ke-to yönä raatovankkuri lipuu viimeisen kerran ulos tuosta tallista. Vittumaisinta asiassa on se, että mitään selvää (ja uskottavaa) syytä häätöön ei ole tullut, vaan meidän koko kimppatallin väki ajetaan pellolle. Ja samalla oli vielä palkitsevaa kuulla että samassa tilassa ollut toinen porukka saa jäädä ja ne on vielä maksaneet paljon pienempää vuokraa omasta tilastaan. Jokunen lasillinen laphroaighia ja ardbergiä on jouduttu kittaamaan vitutukseen :skulllol: .

Autosta sen verran, että keväällä kiinni laitettu turboahdin oli sanonu ittensä sen verran tehokkaasti irti (oli peräisin Xtuhatta tuntia ajetusta koneesta) että tilalle jouduttiin laittamaan budjettiratkaisu (ihan oikean turbon näköinen mutta pirun paljon pienempi) jotta autosta saatiin jälleen ajokuntoinen, ja keväällä olisi mahdollista ajella auto leimakonttorille ilman isompia töitä.

Tulevana viikonloppuna olisi tarkoitus ajella raatovankkuri talvisäilöön paikkaan X, ja seuraavan kerran ko. laitos otetaan ajoon joskus ensi keväänä. Tallipaikka Tampereelta tai lähiympäristöstä olisi välttämätön saada jotta autoa pääsisi laittamaan, tai muuten tosiaan ensi kesä joudutaan ajelemaan vielä BW55-vaihteiston voimin ilman Isoa Tehoa, ja lisäksi auton kustomointi himottaisi viedä loppuun (tekijöillä olisi taas kerrankin motivaatioita pellin taivutteluun mutta pakkasessa sitä ei viitsi enään tehdä, sen verran mukavuudenhaluiseksi sitä on oppinu lämpöisen tallin aikana). Nythän auto on ulkomuodoiltaan täysi raakile, visiot on jo puoliksi valmiina mutta minkäs teet. Ei sillä, kyllä huomio on tuossakin asussa taattu :skullmad:.

Siirsin tänne tuolta bongauksista, koska liittyy niin suoraan tämän projektin jatkoihin. t. Saul

Kirjoittaja:  Oksanen [ La 29.3.2008 22:56 ]
Viestin otsikko: 

Mitään ei ole autolle tapahtunu, edelleen talli hakusessa. Mutta rekvisiittaa tuli hommattua tänään Teivon Swapista:

http://www.students.tut.fi/~oksanent/haroilya/Nasse.jpg

Tuollaiset päässä pitää kyllä tulevana kesänä esiintyä ruumisauton ratissa ;D...

Kirjoittaja:  arnagath [ Su 30.3.2008 21:14 ]
Viestin otsikko: 

Oksanen kirjoitti:
Mitään ei ole autolle tapahtunu, edelleen talli hakusessa. Mutta rekvisiittaa tuli hommattua tänään Teivon Swapista:

http://www.students.tut.fi/~oksanent/haroilya/Nasse.jpg

Tuollaiset päässä pitää kyllä tulevana kesänä esiintyä ruumisauton ratissa ;D...

Asiaa..mulla on kans parit tuommoset, toinen on vakionasse ja toinen tuningnasse - terästetty ilmastointiteipillä, niiteillä ja tummennetuilla linsseillä :twisted:

Kirjoittaja:  Oksanen [ Su 17.5.2009 21:43 ]
Viestin otsikko: 

Kai sitä tänne täytyy vielä ilmoittautua että hengissä ollaan :twisted: . Uudessa tallissa ollaan oltu viime kesästä lähtien, kaikkia muita Ruumisauto Oy:n osakkaiden autoja onkin siellä jo ruuvattu paitsi itse raatovankkuria :lol: .

Nyt kun alkaa olemaan muut vehkeet läjässä niin pääsee raatovankkurinkin kimppuun, tosin motivaatio on kyllä melkoisesti vielä hakusessa. Käsijarrua ollaan alettu jo spekuloimaan ja osiakin on haalittu. Eli tekemistä leimaa varten:

Käsijarrun tekeminen

Etujousien vaihto sellaisiin jotka ei pyöri kupeissa

Keulan vaihto orggiskeulaan (saa kaikki tarvittavat valot ja vilkut oikeille paikoilleen)

Auton saattaminen takaisin vapariksi koska ei voisi vähempää kiinnostaa alkaa vielä muutoskatsastamaan tekniikkaa

Jotkut pienemmät suuttimet kiinni että saadaan auto käymään kunnolla, voi sitten leimaamisen jälkeen tehdä jotain tehoa nostavia toimenpiteitä


Haaveena olisi että kesällä pääsisi pitkästä aikaa häiriköimään, sitten kun ollaan tarpeeksi körötelty vaparina niin pitäisi pieraista TH350 kiinni, hommata uusi turpo (se vanha perkins tuli tiensä päähän) ja saada ruutta toimimaan hyvin . Sitä en tiedä minä vuonna se tapahtuu...

Kirjoittaja:  Saul [ Su 17.5.2009 23:41 ]
Viestin otsikko: 

Onhan tässä jo jonkin aikaa Ruumisauto Oksanen & Co Oy:n ylösnuosemusta odoteltukin! :D

Tuo motivaation on kyllä ihmeen oikukas tuttavuus. Omassa rojektissa tahtoo olla sen puutetta, vaikka edistystä onkin. Koko talven jemmassa olleet osat, jotka piti valmistella asennusta varten ovat vieläkin suurimmaksi osaksi vaiheessa. No, vielä 2 viikkoa kesäloman alkuun. Jos sitä siihen mennessä ehtisi... :roll:

Kirjoittaja:  Oksanen [ To 20.8.2009 22:51 ]
Viestin otsikko: 

Projektipäivitys muutamalla kuvalla yritetään saada viimeistään alkuviikosta. Mutta sen verran voin jo valaista että pari tiimin jäsentä on tässä muutamana iltana suorittanu pienimuotoista kötöstelyä, ei vaikuta auton ajamiseen millään tavalla mutta kohta meillä on toimiva hieno multifunktion-takapenkki. Suoritettiin jussin kanssa pientä mekaniikka-piereskelyä :D .

Ei tuo tänäkään kesänä ajoon tule, mutta on siihen jo tehty hiano käsijarru ja keulassakin on katsastuskelpoinen valoarsenaali ja sähkötkin on pikkuisen paremmin kuin ennen. Ja rattivaihteessa on haitat ettei mene vahingossa väärät pykälät päälle.

Myös pellin alla on puuhailtu vähäsen. Mutta yritetään saada kuvia räpsittyä ja laitettua tänne...

Kirjoittaja:  Jusu [ To 27.8.2009 18:33 ]
Viestin otsikko: 

Kuva penkin modaamisesta. Autoonhan rakennettiin aikanaan poikkeukselliset iskarin kiinikkeet ja ne aiheutti hieman ahtautta ja ahdistusta takapenkin osalta. Penkin kippaavan selkä-osan reunoihin Tomi valmisti väistöt.

Kuva

Kirjoittaja:  Oksanen [ To 27.8.2009 19:03 ]
Viestin otsikko: 

Ja sitten hieman kuvaspämmiä:

Käsijarrun linkkumekanismi:


Kuva

Kuva

Käkkärinvaijerin kiinnitys matkalta:
Kuva

Käsijarruvipunahan meillä on Isuzu Trooperin kahva jos ny oikein muistan, vaijeri on edessä Toyota Hiluxin, ja takavaijerina on Volvo 740. Oli muuten perseestä asentaa :twisted:

Edittiä: tossahan se kahva näkyy:

Kuva

Sitten penkkirojektia:

El kötöstys jolla takapenkki saadaan liikkumaan 50cm eteenpäin omalta paikaltaan:


Kuva

Tuollalailla se pulttaantuu orggis istuinosaan:


Kuva

Penkki omalla paikallaan:

Kuva

Penkki käännettynä eteen:

Kuva

Sivunännit ylös:

Kuva

Ja selkänoja alas:

Kuva

Kuormatilalla alkaa olla pituutta:

Kuva
Nuo takatilan pohjalevyt haettiin lohjalta, ja se auto josta nuo purettiin on kuulemma ollut Tanja Karpelan vanha kisko. Ties mitä noillakin lavereilla on aikoinaan kesäkuumalla puuhattu, myyjä kehoitti olla nuuhkimatta :lol:

Tuolta se linkkumekanismi ja selkänojan tukinänni näyttää:

Kuva

Joku runkkari demoaa miten penkki lähtee nousemaan paikaltaan:

Kuva

Tuosta näkyy meidän hieno linkkukötöstys hyvin:

Kuva

Ja siellä se sama pallinaama istuu ja todistaa että kyllä penkki kestää:

Kuva

Seuraavana sitten verhoilulevyjen pimppailua, takaistuimen verhoilua ja kaikkea mukavaa mitä ny jaksetaankaan tehdä. En suosittele pidättelemään hengitystä seuraavaa päivitystä odotellessa, saattaapi joutua itse raatovankkurin kyytiin :twisted:...

Sivu 6/7 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/