Kirjoittaja |
Viesti |
|
Oksanen
|
Lähetetty: Ke 22.11.2006 14:41 |
|
|
ModeraattoriViestit: 35Paikkakunta: TampereLiittynyt: La 28.10.2006 12:42
|
Jospa suorittaisi pelinavauksen projektifoorumiin, niin saadaan vähän juttua.
Eli kyseessä on vuosimallin 1979 Volvo Begravningsbil. Kyseinen kulkine on toiminut Hämeenkyrössä hauturina ja joskus 90-luvun alussa siirtynyt vapaa-ajan käyttöön. Auto on ainakin ollut jossain vaiheessa Nokialla, ja maalattu vihreäksi, autossa on lisäksi silminnäkijähavaintojen perusteella ollut joskus jotain teippauksia kyljissä. Kun auto tuli meille 22.9.2005, niin se oli maalattu telalla vihreäksi ja näytti tältä:
Lähes välittömästi autosta tummennettiin takasivulasit, ja harjoiteltiin maalaamista mattamustalla spraymaalilla konepeltiin:
Koskapa vihreä väritys ei yksinkertaisesti sovi ruumisautoon, päätettiin koko auto maalata mattamustaksi, ja jotta auton ilmettä saataisiin hieman keveämmäksi ja myöskin pituutta korostettua, päätettiin auton kylkeen vetää ohut oranssi raita. Tässä kuva juuri maalattuna:
Kun ilmat alkoivat kylmentyä vuoden 2005 lopulla, alkoi B21moottoria ruokkiva Solex Cisac kiukutella ja matka hidastui useamman kerran kaasarin jäätymiseen. Lisäksi kone oli melkoisen väljä, joten auton uudeksi moottoriksi hommattiin isolohkovoimaa, volvon B23E-moottori toisen ylikoon männillä. Luonnollisesti moottori kasattiin opiskelijasolumme keittiössä hyvällä menestyksellä:
Moottori asennettiin keulalle joskus keväällä 2006, lisäksi autoon hankittiin 17" aluvanteet sopivan leveällä rengastuksella. Auton alustaa madallettiin jo syksyllä 2005. Auton liikenteeseen ottoa hidasti mm. sopivan ruiskutusjärjestelmän ja sylinterikannen puute, ja ilmeisesti myös yläkerrassa tämä asia otettiin huomioon, sillä 10.5.2006 mälläsin projektiautoni lavetin kylkeen, ja autosta vapautui paljon osia ruumisautossa käytettäväksi:
Mällätty kisko
Eli vanhasta romusta kaivettiin raatovankkuriin moottorinohjaus, kansi nokkineen ja imusarjoineen, johtosarja ruiskulle ja jarruosat sekä turbo kytkinasetelma. Joskus kesäkuun alkupuoliskolla raatovankkuri yskäisi ensimmäisen kerran uudella moottorinohjauksella ja huolimatta reilusti ylimitoitetuista suuttimista (ja päin persettä säädetyistä kartoista) vetoa tuntui olevan odotetusti. Juhannuksena bensaa paloi n. 17L/100km ja autolla ajettiin silloin tällöin. Uusilla vanteillahan auto näyttää tältä:
Syksyn mittaan autosta tummennettiin myös takalasi 4% kalvolla, nyt auton sisällä alkaa olemaan jo yksityisyys turvattuna. Lisäksi autossa olleet 998cc suuttimet vaihdettiin Volvo 940 Turbon 337cc suuttimiin ja karttoja alettiin hieromaan kohdilleen, nyt auto toimii jo sivistyneesti (lukuunottamatta lämmityskäyttöä) ja kulutuskin on melko inhimillinen (jotain 11-13L/100km).
Talven aikana (tai jo mieluusti ennen kunnon talvea) olisi tarkoitus hitsata katto umpeen, joku on ilmeisesti muutaman oluen avustuksella "hitsannut" nykyisen kattoluukun kehyksen kattoon kiinni. Eli muutama heppi siellä täällä ja jollain korikitillä loput. Käytännössä luukku vuotaa kuin seula, on todella vittumaista ajaa vesisateessa. Jahka katto on korjattu niin sisustan kimppuun voi todenteolla käydä, haaveena on ollut riittävästi mitoitettu moottori+automaattivaihteisto, jotta saataisiin eteen sohvapenkki. Sohva tuo vain ongelman tuohon takapenkille kulkemiseen mutta murehditaan sitä sitten joskus.
Lisäksi haaveena on ollut saada asennettua tuo hyllyssä keväästä asti ollut truetrac perään, jotta talvella pääsisi kunnolla liikkeelle. Keväällä tuo lukko siirtyy sitten nykyiseen harrasteautoon.
Autossa nykyisillään majailevassa moottorissahan on volvon R-sport turbosarjan mukana tullut öljypohja joka mahdollistaa turbon asentamisen nykyiseen pataan melko helposti. Saas ny nähdä mitä saadaan aikaan...
Jatkan tähän kun saadaan jotain aikaiseksi. Älkää kuitenkaan hengästykö päivitystahdista
|
Ylös
|
|
Saul
|
Lähetetty: To 23.11.2006 9:34 |
|
|
WebmasterViestit: 1702Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
|
Hieno homma! Saatiin ensimmäinen projekti esille.
Vai on se etusohva muillakin hakusessa.  Jos luoja suo ja kelit sallii, pitäisi meikäläisenkin autoon tulla pieni perusparannus tekniikan vaihdon merkeissä tässä joskus kevättalvella.
_________________ Raskas työ vaatii raskaat huvit... MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto" EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987 Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI |
|
Ylös
|
|
arnagath
|
Lähetetty: Su 26.11.2006 10:42 |
|
|
Viestit: 423Paikkakunta: HelsinkiLiittynyt: Pe 24.11.2006 10:37
|
Tuo Volvon raatovankkuri on kyllä todella näyttävän näköinen..Niin ja onnea projektille
|
Ylös
|
|
Heavy
|
Lähetetty: Ti 28.11.2006 23:45 |
|
|
ModeraattoriViestit: 44Liittynyt: Ti 26.9.2006 14:22
|
Hieno laite on  Moottoriremontin teko näyttää sujuvan kätevästi sisällä asunnossa. Mutta sitähän on mukava tehdä, kun ei tarvitse erikseen minnekään lähteä vaan voi tehdä heti , kun haluaa.
|
Ylös
|
|
Oksanen
|
Lähetetty: Ke 29.11.2006 19:58 |
|
|
ModeraattoriViestit: 35Paikkakunta: TampereLiittynyt: La 28.10.2006 12:42
|
Kiitoksia kehuista  !
Voin kertoa että ulaanit hiero silmiään sillon kun kannoin lohkon auton perästä kämpille. Ja olihan sitä yleisöä kun moottoripukissa hinattiin kasattu kone alas hissillä
Myös kämpässä keittiön ovia vaihtamassa käyneet huoltomiehet (tai siis mies ja nainen) olivat hivenen hämmentyneitä  .
Mutta ei se kone tosiaan ihan päivässä eikä kahessa nipussa ollut siitä kun se sisään kannettiin. Vaikka tosiaan itse niputus veikin alakerran osalta ehkä sen 2-3h kaljaa juoden...
Kyllä muuten vituttaa toi vuotava katto, tänään taas satoi vettä sisään kun töihin ajoin, penkki aivan litimärkä, suojana jätesäkki (mikä muuten tuo tiettyä sarjamurhaajalookkia autoon  )
|
Ylös
|
|
arnagath
|
Lähetetty: Pe 1.12.2006 12:46 |
|
|
Viestit: 423Paikkakunta: HelsinkiLiittynyt: Pe 24.11.2006 10:37
|
Tuossa koneremontti keittiössä-jutussa on vaan sitä jotain alan harrastuneisuutta ja tyyliä
Entisen duunikaverin tuttukin teki Hiaceen koneremontin keittiönpöydällä, tosin se remontti kesti yli kuusi vuotta ja taitaa kone olla vieläkin siellä. Hiacea sillä ei enää kuulemma ole..että näin
Oon tässä itekin, enemmän tai vähemmän, tuonut pikkuhiljaa isompia ja isompia auton osia himaan tyttöystävän reimuksi. Pitäs vaihtaa kohta Volvoon konepelti niin en taida jaksaa viedä sitä varastoon, olohuoneessa olisi just sopivan kokoinen paikka
_________________ -´68 Jopo & HSL:n julkinen liikennekalusto |
|
Ylös
|
|
Oksanen
|
Lähetetty: Ma 29.1.2007 0:18 |
|
|
ModeraattoriViestit: 35Paikkakunta: TampereLiittynyt: La 28.10.2006 12:42
|
Dodiin, raatovankkuri on siirretty lämpöiseen talliin, ja ennen talliinsiirtoa pesin alustan höyrypesurilla. Autosta myydään nykyisen moottorin alakerta ja tilalle tulee nyt aluksi jotain ahdettua. Alusta laitetaan kuosiin ja samaten sisusta, myös kaikki ruostehommat tehdään ja vuotava kattoluukku heitetään hittoon ja korvataan pellillä. Ajokauden alkuun ei ole enään kuin 3kk, sen mukaan yritetään elää. Ruumisauto-yhtymään tuli yksi uusi jäsen (Pena P), ja määräämättömässä yhtiökokouksessa päätimme ruumisautoprojektin suuntaviivoja sekä tälle vuodelle että tulevaisuudelle. Yhtiökokouksen pöytäkirjasta tuli vaatimattomasti 14 A4-liuskaa. Luonnollisesti kaikki kolme ruumisauton omistajaa olivat nauttineet saunan lämmöstä ja keskioluen tuomasta sisäisestä lämmöstä.
Suunnittelimme myös kaikenlaisia mahdollisia kori- ja rakennemuutoksia mitä voisi tehdä jos rahkeet ja aika riittävät (luonnollisesti kirjattiin pöytäkirjaan), mutta ei vielä tälle ajokaudelle.
|
Ylös
|
|
arnagath
|
Lähetetty: Ma 29.1.2007 20:05 |
|
|
Viestit: 423Paikkakunta: HelsinkiLiittynyt: Pe 24.11.2006 10:37
|
_________________ -´68 Jopo & HSL:n julkinen liikennekalusto |
|
Ylös
|
|
Pena
|
Lähetetty: Ti 13.2.2007 19:36 |
|
|
Viestit: 36Paikkakunta: TampereLiittynyt: Ti 6.2.2007 23:08
|
Raatovankkurin ehjäämistä spekuloitiin tänään useamman kahvikupillisen verran, saatiin ainakin meikäläisen mielestä hommaa etenemään oikein kunnolla. Mutta allekirjoittaneen tyyli onkin suunnitella ensin ja tehdä vasta sitten. Loppuviikosta kutsuu paja, ans kattoo jos saataisiin jotain koritöiden tekemistä edesauttavaa apuvälineistöä nippuun. Laitetaan kuvaa tulemaan mikäli näin pääsee käymään.
Tämän kevään rakentelun pääpaino tulee olemaan korin ehjäämisessä, lattiaan uusitaan peltiä aika rankalla kädellä. Samoin pieniä muutoksia saataneen sinne tänne, alkuperäinen raami kun ei todellakaan armoitetun koripajan jäljiltä ole mikään erityisen tukeva...
Moottoriksi koottaneen meikäläisen ja yhtiökumppaneiden nurkissa lojuvista romuista B230 pohjainen turbo, tarkempi mallimerkintä saanee siunauksen hieman myöhemmin.  Moottorinohjaus downgradetaan LH-Jetronic pohjaiseksi käyttömukavuuden nimissä. Muilta osin suunnitelmat noudattavat toisaalta löytyvillä auton kotisivuilla kaavailtua linjaa.
Voimansiirto tulee myös koostumaan Volvon tarjoamista komponenteista. Lootaksi (ja samalla voimansiirron sulakkeeksi) laitetaan ensalkuun 3-portainen automaatti. Varalaatikoita on tätä kirjoitettessa jo tiedossa parikin kappaletta, ans kattoo koska ensimmäinen nöyrtyy... Kardaaniksi sovitetaan taannoin purkamani 240 ambulanssin 2-osainen mokoma, tuossahan on sama akseliväli kuin arkussakin. Perävälitykseksi vaihtunee hieman nykyistä harvempi 3.54.
Siinä nyt jotain alkuun... Kaikki mitä tuon lisäksi ehtii väsäämään on pelkkää plussaa?
|
Ylös
|
|
Saul
|
Lähetetty: Ti 13.2.2007 20:18 |
|
|
WebmasterViestit: 1702Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
|
Tervetuloa mukaan Pena!
Siitä se lähtee. Toivonmukaan motti, kori ja muut hilppeet on kasassa ja kunnossa viimeistään kesällä!
Mistähän se johtuu, kun tuntuu, että puolella ruumisautolijoista on nyt menossa koneenvaihto, maalaus, choppaus tai jokin muu kosmeettinen pikkuoperaatio.
_________________ Raskas työ vaatii raskaat huvit... MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto" EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987 Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI |
|
Ylös
|
|
ragor
|
Lähetetty: Ti 13.2.2007 23:56 |
|
|
Viestit: 75Paikkakunta: jämsäLiittynyt: To 16.11.2006 13:02
|
saul kirjoitti: Mistähän se johtuu, kun tuntuu, että puolella ruumisautolijoista on nyt menossa koneenvaihto, maalaus, choppaus tai jokin muu kosmeettinen pikkuoperaatio. 
Niinpä... munkin pitäis irrottaa chevystä laatikko, kun pakki loistaa poissaolollaan... onnistuin vaan käteni telomaan lasissa niin ei nyt vielä onnistu
_________________ Chevrolet Caprice -84 ex-hauturi |
|
Ylös
|
|
Pena
|
Lähetetty: Ti 20.2.2007 12:01 |
|
|
Viestit: 36Paikkakunta: TampereLiittynyt: Ti 6.2.2007 23:08
|
saul kirjoitti: Tervetuloa mukaan Pena! Kiitokset! Lainaa: Mistähän se johtuu, kun tuntuu, että puolella ruumisautolijoista on nyt menossa koneenvaihto, maalaus, choppaus tai jokin muu kosmeettinen pikkuoperaatio. 
Se on tää talvi... kun ei tuolla pakkasessa oikein inspaa cruisatakaan, niin pittee pajattaa. Onnellisia ovat he, joiden vankkurit ovat vain pikkuprojektien kohteina. Meidän raatokiidon pohjassa on kohta Palanderin egon mentävä reikä. Gentlemen, täyttäkää suojakaasupullonne...
Viimeviikonloppukin meni tehokkaasti pajalla pellitöitä vauhdittavia tellinkejä tehdessä, jos vaikka tässä joku päivä valmistuisivat.
|
Ylös
|
|
Oksanen
|
Lähetetty: Ke 28.2.2007 18:53 |
|
|
ModeraattoriViestit: 35Paikkakunta: TampereLiittynyt: La 28.10.2006 12:42
|
Penan mainitsemat tellingit ovat valmistumassa kovaa kyytiä, ja tyypit saatiin viime yönä otettua:
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Kuva 4
Videomateriaalia tulee myöhemmin
|
Ylös
|
|
arnagath
|
Lähetetty: To 1.3.2007 10:21 |
|
|
Viestit: 423Paikkakunta: HelsinkiLiittynyt: Pe 24.11.2006 10:37
|
Tuo grilli nopeuttaa huomattavasti hitsaushommia..Olispa mullakin talli, omat hitsivehkeet ja tuollanen grilli
_________________ -´68 Jopo & HSL:n julkinen liikennekalusto |
|
Ylös
|
|
Saul
|
Lähetetty: To 1.3.2007 11:16 |
|
|
WebmasterViestit: 1702Paikkakunta: TallinnaLiittynyt: Su 13.8.2006 20:14
|
Hyvin pyörii raato vartaassa!
Mites nuo sivulasit? Näyttävät olevan irti. Miten ne on Volvossa kiinnitetty? Itseäni on hirvittänyt niiden irrottaminen tai paremminkin se, saako niitä enää takaisin ja tiiviiksi. Kattoverhoilun tuunausta kun olen tässä suunnitellut ja se verhoilun reuna on siellä lasin systeemien alla.
_________________ Raskas työ vaatii raskaat huvit... MB W114 280 E lang 1976 Rappold alias Kalmanrauta MB W115 240 D lang 1975 Binz "uusi ruumisauto" EX: MB W124 250 D lang 1993 Autotransformazione Nord-Ovest, myyty hyvään kotiin, MB W124 250 D 1987 Käyttöautona vm. 2009 Smart W451 Coupé CDI |
|
Ylös
|
|
|
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa